افزایش تدریجی ذخایر آمریکا پس از طوفان

,
افزایش تدریجی ذخایر آمریکا پس از طوفان

به گزارش بازار نفت و گاز، وضعیت تقاضای انواع بنزین در این قاره متعادل است و هنوز کفه تقاضا در بازار سنگین تر است. همان گونه که در تحلیل های قبلی شاهد بودیم، ایالات متحده آمریکا سرعت بازسازی تا سیسات نفتی آسیب دیده را بیشتر کرده است به گونه ای که تاکنون بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مناطق آسیب دیده احیا و بازسازی شده است. فرایند بازسازی تاسیسات آسیب دیده نسبت به هفته گذشته بهبود یافته و در حدود ۸ دهم درصد رشد داشته است .

ذخایر بنزین در هفته گذشته یک جهش ۷۰۰ هزار بشکه ای داشت و به ۲۲۲.۳ میلیون بشکه رسید. در هندوستان، در ماه آگوست مصرف بنزین به بالاترین میزان خود رسید و نزدیک به ۶۱ هزار تن بیشتر از ماه گذشته بود و به ۲.۷میلیون تن در ماه رسید. بالاترین مصرف بنزین هندوستان مربوط به ماه مارچ سال جاری میلادی است که به ۲.۷۵ میلیون رسید.

بازار نفتا بنزین و گازوییل

بازار نفتا در آسیا آخرین روزهای معاملاتی برای عقد قراردادهای نیمه اول ماه نوامبر را می گذراند. تمایل کمتری برای انجام معاملات سواپ برای نفتا را شاهد بودیم. از معاملات مهم صورت گرفته در منطقه آسیا اقیانوسیه می توان به عرضه شرکت نفتی هندی India’s Hindustan Petroleum Corp و Ltd اشاره نمود که سه محموله نفتا به وزن ۱۸ هزارتن، ۱۸۸۵۰ تن و ۱۹۸۵۰ هزار تن با حداقل ۷۰ درصد پارافین، و حداکثر ۳۵۰ppm گوگرد برای بارگیری از ۷ تا ۹ اکتبر به بازار عرضه نمود.

این شرکت اخیرا موفق شده است که طرح توسعه پالایشگاه مومبای را با موفقیت به پایان برساند و بر این اساس، سالانه ۲میلیون تن به ظرفیت این پالایشگاه اضافه خواهد شد و روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به ظرفیت و توان پالایشی آن افزوده خواهد شد. مشتری های نفتا در بازار، صنایعی همچون صنعت پتروشیمی کره جنوبی هستند که معمولا نفتا را با داشتن ۷۵ درصد پارافین خریداری می کند.

بازارنفتا به دلیل عدم عرضه نفتا ازسوی امریکا کماکان بازار با ثبات و با مشتریان ثابت خود می باشد. یکی دیگر از دلایل تقویت و ثبات بازار نفتا طوفان نیکلاس در تگزاس در پایان آگوست و آغاز سپتامبر است. البته طوفان نیکلاس به اندازه طوفان آیدا مخرب نبوده است ولی به هرحال ترمیم خرابی های آن باعث کمبود عرضه نفتا وتقویت این بازار در آسیا شد.

عامل سوم تقویت بازار نفتا، سود حاصل از اولفین است که پالایشگران ذی ربط و کراکرها را که از نفتا، اولفین استحصال می کنند به شدت متقاضی این کالا می سازد. عامل دیگری که بازار نفتا را تقویت می کند امکان جایگزینی آن با گاز مایع در برخی از مصارف می گردد و این کاربردهای چند گانه نفتا باعث می شود هیچ محموله ای از نفتا بدون مشتری نماند.

در هر صورت نفتا که مدتهاست به سیر صعودی خود ادامه می دهد در روز ۲۸ سپتامبر نیز در حدود نیم دلار در هر بشکه در پایانه سنگاپور افزایش قیمت داست و به ۷۹.۵ دلار رسید و در صورت نیم دلار افزایش دیگر وارذ کانال ۸۰ دلار در بشکه خواهد شد. پیش بینی می شود وضعیت صادرات گازوییل در ماه سپتامبر بهتر از آگوست باشد ولی تا زمان بیرون آمدن گزارش ماهانه سپتامبر نمی توان با قطعیت این افزایش را مورد تایید قرارداد .

باید توجه داشت که بخشی از کاهش صادرات در ماههای اولیه سال جاری میلادی به خاطر مقررات مربوط به کنترل اپیدمی بوده و بخشی نیز به دلیل باران های فصلی و عدم امکان تردد در جاده ها و دریاها بوده که پیش بینی می شود با آسان شدن مقررات کوید ۱۹در ماههای باقیمانده سال، اوضاع صادرات گازوییل بهبود یابد.

بیشتر بخوانید:افزایش پلاتس بنزن آسیایی

دلیل پایین بودن سطح معاملات در بازار نفت!!!

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *