افزایش قیمت گاز مایع

,
افزایش قیمت گاز مایع

تحلیل بازار نفت و گاز ایران افزایش قیمت گاز مایع در بازار جهانی در روز 15 فوریه از نگاه موسسه آرگوس

قیمت هر تن گاز مایع در بندرها سه‌گانه اروپایی برمبنای تحویل CIF در محموله‌های بزرگ ۷۳۵.۵۰ دلار بوده که در روز ۱۴ فوریه ۷ دلار افزایش را نشان می‌دهد.

کاهش خرید گاز مایع در بندرها اروپایی

روز ۱۵ فوریه مصادف با ۲۶ بهمن بازار گاز مایع بازار بی‌رونقی بود. به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز، بازار تا حدودی تحت‌ فشار از نظر تأمین گاز مایع تا پایان ماه مارس است. این در شرایطی است که در چند روز گذشته بازار آسیا و اقیانوسیه برای گاز مایع با تثبیت قیمت‌ها مواجه بوده است.

البته تثبیت قیمت‌ها به این دلیل بوده است که پیش‌بینی می‌شود به‌تدریج و تا پایان مارس میزان عرضه کاهش یابد به همین دلیل معامله‌گران با توجه به قیمت‌های مناسب گاز مایع در آمریکا در صدد انجام واردات گاز مایع از آمریکا هستند تا بتوانند از بالا رفتن بیشتر قیمت با توجه به بالا رفتن قیمت نفت خام پیشگیری نمایند.

پیش‌بینی می‌شود در ۱۰ تا ۲۵ روز آینده مبلغ ۵.۵۰ دلار در هرتن به قیمت پروپان در آسیا اقیانوسیه اضافه شود و شاید این افزایش تا پایان ماه مارس به ۱۵.۵۰ دلار در هرتن پروپان برسد. ولی در اروپا اوضاع گاز مایع به گونه دیگری است. پیش‌بینی قیمت گاز مایع در اروپا به‌ گونه‌ای است که احتمال داده می‌شود

واردات گاز مایع به اروپا و به سه بندر اروپایی مهم یعنی آمستردام روتردام و آنتورب در ماه بعدی کاهش یابد همان‌گونه که در هفته گذشته تعداد معاملات اندکی در این منطقه انجام‌شده است و چنین به نظر می‌رسد که تقاضای زیادی از سوی این منطقه برای خرید گاز مایع وجود ندارد ولی قیمت‌ها کماکان به دلیل گران شدن قیمت نفت خام افزایشی است.

تحلیل آرگوس از بازار جهانی گاز مایع در روز 9 مارس

افزایش قیمت گاز مایع و کاهش تقاضا

قیمت هر تن گاز مایع در بندرها سه‌گانه اروپایی برمبنای تحویل CIF در محموله‌های بزرگ ۷۳۵.۵۰ دلار بوده که در روز ۱۴ فوریه ۷ دلار افزایش را نشان می‌دهد. قیمت هر تن بوتان نیز بر اساس‌ترم تحویل CIF در بندرها سه‌گانه اروپایی یعنی آمستردام روتردام و آنتورب با ۱۱ دلار افزایش به ۸۶۲ دلار رسیده است.

شاخص خاورمیانه‌ای آرگوس برای بوتان ۷۸۵ و برای پروپان ۷۸۳ دلار اعلام گردیده است که در هر دو مورد ۱۸ دلار افزایش نشان می‌دهد. شاخص آرگوس برای خاور دور و جنوب چین و Ningbo مبلغ ۱۱ دلار افزایش را نشان می‌دهد.

علاوه بر شمال اروپا که تعداد زیادی از معاملات گاز مایع را شاهد نبودیم در منطقه مدیترانه و ترکیه نیز معاملات گاز مایع اندکی گزارش‌ شده است و به نظر می‌رسد گرانی قیمت در این کاهش تقاضا و به حداقل رسیدن معاملات تأثیر داشته باشد.

البته برای خریدهای فوری بوتان که مشتریان زیادی دارد هر تن بوتان با ۹۳۶ دلار به فروش رفت که نسبت به‌ روز قبل دلار افزایش را نشان می‌دهد اما تعداد چنین معاملاتی بسیار اندک است و در گزارش‌ها به معاملات این‌چنینی که در لحظه و به‌صورت آنی صورت می‌گیرد و ممکن است

با افزایش هم توأم باشد به‌عنوان روند اصلی بازار اهمیت چندانی داده نمی‌شود و مبنای اصلی خرید و فروش‌ها در گزارش‌های آرگوس، معاملات عمده و محموله‌های بزرگ است. در چنین شرایطی که تعداد معاملات عمده کم باشد و قیمت کالای قابل‌حمل نیز بالا رفته باشد مسلم است که قیمت حمل کاهش می‌یابد زیرا میزان تقاضا برای حمل و جابجایی بین مناطق مختلف جهان در کشتی‌های بزرگ کاهش می‌یابد

همان‌گونه که هزینه حمل از رأس التنوره در خلیج‌فارس تا شیبا در ژاپن در حدود یک دلار کاهش قیمت یافت و به دلیل عدم ثبت معاملات رسمی در این مسیر هزینه حمل هر تن گاز مایع به ۴۶ دلار رسید. انجام آربیتراژ از آمریکا به خاورمیانه نیز در هفته جاری کاهش یافت. عدم انجام آربیتراژ از آمریکا احتمالاً در آینده نزدیک اثرات خود را نشان خواهد داد و تقاضا در این منطقه را بالاتر خواهد.

قیمت هر تن گاز مایع

قیمت هر تن گاز مایع

معاملات عمده گاز مایع آسیایی

معاملات انجام‌شده در هفته جاری در سنگاپور محدود به عرضه شرکت Vitol بوده است که قرار است یک محموله ۴۶ هزارتنی را در روزهای ۱۱ تا ۱۳ مارس از سنگاپور بر اساس ارزیابی‌های Ningbo روانه بازار نماید.

شرکت China’s Ningbo Huatai طی یک آگهی مناقصه درخواست خرید یک محموله ۲۳ هزار تنی و یا ۴۶ هزارتومانی برای تحویل در نیمه اول ماه مارس را نموده است. یک واردکننده بزرگ کره جنوبی به نامE1 درخواست خرید یک محموله ۲۳ هزار تنی بوتان برای تحویل از نیمه ماه مارس تا نیمه ماه آوریل نموده است.

دو محموله ۱۱۵۰۰ تنی پروپان و بوتان از تاریخ ۱۱ تا ۱۵ مارس به قیمت هر تن ۸۱۰ دلار به خریداران تحویل خواهد شد دو محموله دیگر نیز با اوزان مشابه که از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ مارس تحویل خواهند گردید با قیمت ۸۰۵ دلار در هر تن در فهرست معاملات ثبت گردیده‌اند. ضمناً آرگوس برای اغلب نقاط جهان شاخص‌های مختص همان منطقه را تعریف می‌کند و تغییرات قیمت را بر اساس همان منطقه پیش‌بینی و رصد می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *