بازار روغن‌ پایه اروپا سال 2022

,
بازار روغن‌ پایه

بازار روغن‌ پایه اروپا ازنظر ICIS روز ۴ ژانویه به گزارش بازار نفت و گاز ایران

بازاری آرام روغن پایه اروپا در شروع سال

با شروع معاملات سال جدید در روز ۴ ژانویه، قیمت روغن‌های تولید شده در اروپا بخصوص در دو گروه اول و سوم برای خریدهای فوری باثبات بود ولی قیمت‌های روغن‌های پایه گروه دوم کمی با کاهش توأم بودند. بازارها نسبتاً آرام بودند و به نظر نمی‌رسد که تا پایان ماه نیز تغییر چندانی را شاهد باشیم.

صادرات روغن اروپا نیز باثبات بود و البته در بعضی از گروه‌ها میل به کاهش داشت ضمن اینکه صادرات به کشورهای حوزه دریای سیاه و حوزه دریای بالتیک از ثبات برخوردار بود. وضع بازار در شروع سال آرام بوده و به نظر می‌رسد فعالیت‌ها بعد از تعطیلات سال نو هنوز شدت نیافته است.

به‌هرحال در شروع فعالیت‌های تجاری در روز ۴ ژانویه که مصادف با روز ۱۴ دی بود روغن‌های گروه اول باثبات بودند و البته در برخی از موارد اخباری از کاهش قیمت نیز به گوش رسید ولی در مجموع هرگونه تقاضا در بازار باعرضه متناسب توأم بود.

تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده شرکت ENI در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان ماه ژانویه ادامه داشته باشد.

هر تن روغن پارافینی SN150 تولیدشده در اروپا بر اساس‌ ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در شمال غرب اروپا در شروع ماه ژانویه بین ۹۳۰ تا ۱۰۳۰ دلار معامله شد که نسبت به ماه دسامبر هیچ‌گونه تغییری در آن دیده نمی‌شود.

روغن فوق برای حمل بر روی کامیون در شمال غرب اروپا و بر اساس‌ترم FCA هرتن ۹۲۰ تا ۱۰۲۰ یورو معامله گردید که در ماه دسامبر نیز با همین قیمت خرید و فروش شد.

هر تن روغن پارافینی از نوع گروه اول SN500 برای تحویل بر روی عرشه کشتی در شمال غرب اروپا قیمتی برابر با ۱۲۵۰ تا ۱۲۹۵ دلار داشت. قیمت همین کالا برای تحویل بر روی کامیون در شمال غرب اروپا ۱۰۹۰ تا ۱۱۲۵ یورو بود.

قیمت هر تن روغن پارافینی Brightstock برای تحویل بر روی عرشه کشتی بین ۱۴۸۰ تا ۱۶۰۰ دلار و برای تحویل بر روی کامیون در منطقه شمال غرب اروپا ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو بود که نسبت به ماه دسامبر تغییری نداشت.

بر اساس مستندات و آمارهای موجود و با توجه به عدم تغییرات در قیمت‌های ماه دسامبر، گروه تحلیلی نفت و گازبر این باور است که وضعیت فعلی بازار برای روغن‌های گروه یک نسبتاً باثبات است.

بازاری آرام روغن پایه در شروع سال

بازاری آرام روغن پایه در شروع سال

روغن‌ پایه گروه دو کاهشی گروه سوم باثبات هستند

روغن‌های پایه گروه ۲ در شرایط فعلی گاهی بالاتر از قیمت مورد انتظار گاهی پایین‌تر معامله می‌شوند اما وضعیت کلی تقاضا برای روغن‌های پایه گروه دو به‌ گونه‌ای است که می‌توان گفت تقاضاها کم و قیمت‌ها کاهشی می‌باشند. البته نگرانی‌هایی درباره احتمال کم شدن واردات از آمریکا وجود دارد اما با این‌ وجود همیشه هر تقاضایی در بازار اروپا به‌راحتی قابل تأمین بوده.

میزان دسترسی خریداران به روغن‌های پایه گروه ۲ بسیار زیاد بوده و کمبودی در بازار مشاهده و اعلام نگردیده است. روغن N150 از روغن‌های گروه دوم برای تحویل بر روی کامیون و با ترم خرید FCA شمال غرب اروپا با کاهش ۲۰ یورویی نسبت به ماه دسامبر ۱۱۲۰ تا ۱۱۸۰ یورو معامله گردید در حالی‌ که چهار هفته قبل در ماه دسامبر قیمت این محصول ۱۱۴۰ تا ۱۲۰۰ یورو بود.

روغن N200/220 نیز با کاهشی ۲۰ یورویی ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ یورو معامله گردید و روغن N500/600 نیز با کاهشی مشابه بین ۱۳۵۰ تا ۱۴۰۰ معامله گردید بنابراین با توجه به کاهش قیمت‌های روغن‌های گروه دوم نمی‌توان بازار پررونقی برای آن در هفته‌های بعد پیش‌بینی نمود.

درواقع فقط روغن‌های گروه دوم هستند که کاهش قیمت یافته‌اند و روغن‌های گروه سوم همانند روغن‌های گروه اول بدون هرگونه تغییر قیمت نسبت به ماه دسامبر کماکان دارای مشتری هستند ضمن اینکه هیچ‌گونه تعمیرات و یا وقفه‌ای در تولید روغن‌های گروه سوم گزارش نشده است.

در عین‌حال به میزان تقاضاهای موجود، عرضه‌های متناسب وجود داشته است و بازار روغن های گروه سوم آرام گزارش‌شده است. صادرات اروپا به مناطق دریای بالتیک و دریای سیاه بدون تغییرات ادامه داشته است. علیرغم گران شدن قیمت نفت خام تقاضا برای انواع روغن در بازار وجود داشته و به‌ جز بعضی از انواع روغن گروه دوم، سایر روغن‌ها کاهش قیمتی نداشته‌اند و صادرات آن‌ها انجام‌ شده است

اگرچه به دلیل تعطیلات سال نو میلادی اندکی از میزان صادرات کاسته شد ولی پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده حداقل در روغن‌های گروه اول و سوم تقاضاهای بیشتری روانه بازار گردد کما اینکه هم‌اکنون شاهد تقاضاهایی از سوی کشور ترکیه هستیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *