راهنمایی درباره سرمایه گذاری در بازار نفت خام

سرمایه گذاری در بازار نفت خام

راهنمایی درباره سرمایه گذاری در بازار نفت خام. بازار نفت می تواند هم برای سرمایه گذاران حرفه ای و هم برای سرمایه گذاران انفرادی بسیار گیج کننده باشد، به گونه ای که نوسانات قیمت زیادی گاهی اوقات به صورت روزانه رخ می دهد. این مقاله یک نمای کلی از نیروهای محرک بازار نفت و چگونگی داشتن سهام مالی در نفت در سبد سرمایه گذاری خود ارائه می دهد.

سرمایه گذاری در بازار نفت خام

به عنوان یک کالا، قیمت نفت در بازار به عرضه و تقاضا بستگی دارد، اما عرضه آن تا حدودی توسط کارتل اوپک کنترل می شود. درجات مختلف تجارت نفت در بازارهای مختلف مانند وست تگزاس اینترمدیت (WTI) یا برنت. همچنین ممکن است ماهیت “سبک” یا “شیرین” داشته باشد.

گاهی اوقات نفت به عنوان عاملی برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری و پوششی در برابر تورم دیده می شود. خرید و فروش نفت فیزیکی برای اکثر سرمایه گذاران یک گزینه نیست، اما بازارهای نقدی که قیمت نفت را دنبال می کنند را می توان از طریق معاملات آتی، اختیار معامله، ETF یا سهام شرکت نفت پیدا کرد.

سرمایه گذاری در نفت خام

تقاضا

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) تقاضای فعلی جهانی برای نفت را در سال 2021 98 میلیون بشکه در روز تخمین می زند. زمانی که قیمت نفت افزایش می یابد، تقاضا در ایالات متحده کاهش می یابد، اما انتظار می رود تقاضا از سوی اقتصادهای در حال رشد بازارهای نوظهور افزایش یابد. با صنعتی شدن این کشورها.

برخی از اقتصادهای بازار در حال ظهور یارانه سوخت برای مصرف کنندگان دارند. با این حال، یارانه ها همیشه برای اقتصاد یک کشور مفید نیستند، زیرا اگرچه تمایل به افزایش تقاضا در کشور دارند، اما ممکن است باعث شوند تولیدکنندگان نفت کشور با ضرر بفروشند. به این ترتیب، حذف یارانه ها می تواند به یک کشور اجازه دهد تا تولید نفت را افزایش دهد، در نتیجه عرضه را افزایش داده و قیمت ها را کاهش دهد. علاوه بر این، کاهش یارانه ها می تواند کمبود محصولات پالایش شده را کاهش دهد، زیرا قیمت های بالاتر نفت به پالایشگاه ها انگیزه تولید محصولاتی مانند گازوئیل و بنزین را می دهد.

عرضه

در سمت عرضه، در سال 2020، تقریباً 94.25 میلیون بشکه نفت در روز تولید می شد. کشف ذخایر جدید در سال 2017 کمترین میزان از دهه 1940 بود. میزان ذخایر کشف شده هر ساله از سال 2014 به عنوان بودجه برای نفت کاهش یافته است. اکتشاف به دنبال کاهش قیمت نفت کاهش یافته است.

در اوپک، اکثر کشورها توانایی پمپاژ بیشتر نفت را ندارند. عربستان سعودی، یک استثنا، ظرفیت مازاد تخمینی 1.5 تا 2 میلیون بشکه نفت در روز را تا سال 2020 حفظ می کند. ایالات متحده، روسیه و عربستان سعودی تولیدکنندگان پیشرو نفت در جهان هستند.

در بهار 2020، قیمت نفت در بحبوحه رکود اقتصادی سقوط کرد. اوپک و متحدانش با کاهش تاریخی تولید برای تثبیت قیمت ها موافقت کردند، اما آنها به پایین ترین حد در 20 سال گذشته رسیدند.

کیفیت و موقعیت مکانی

یکی از مشکلات عمده ای که بازار نفت با آن مواجه است، کمبود نفت خام شیرین با کیفیت بالا است، نوعی نفت که بسیاری از پالایشگاه ها برای برآوردن الزامات زیست محیطی سختگیرانه، به ویژه در ایالات متحده، به آن نیاز دارند. به همین دلیل است که با وجود افزایش تولید نفت در ایالات متحده، همچنان باید نفت وارد کند.

هر کشور ظرفیت پالایشی متفاوتی دارد. به عنوان مثال، ایالات متحده مقدار قابل توجهی نفت خام سبک تولید می کند که می تواند صادر کند. این در حالی است که برای به حداکثر رساندن تولید بر اساس ظرفیت پالایشی، انواع دیگری از نفت را وارد می کند.

همچنین از نظر محل تولید نفت برای فروش تفاوت هایی وجود دارد. به عنوان مثال، تفاوت عمده بین نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت این است که نفت خام برنت از میادین نفتی در دریای شمال بین جزایر شتلند و نروژ سرچشمه می گیرد، در حالی که وست تگزاس اینترمدیت از میادین نفتی ایالات متحده، عمدتاً در تگزاس، تامین می شود. لوئیزیانا و داکوتای شمالی هر دو نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت سبک و شیرین هستند و برای پالایش به بنزین ایده آل هستند.

حدس و گمان

جدای از عوامل عرضه و تقاضا، یکی دیگر از عوامل محرک قیمت نفت، سرمایه گذاران و سفته بازان بوده اند که برای قراردادهای آتی نفت پیشنهاد می دهند. بسیاری از سرمایه گذاران نهادی اصلی که اکنون در بازارهای نفت دخیل هستند، مانند صندوق های بازنشستگی و وقف، سرمایه گذاری های مرتبط با کالا را به عنوان بخشی از استراتژی تخصیص دارایی بلندمدت انجام می دهند. دیگران، از جمله سفته بازان وال استریت، قراردادهای آتی نفت را برای دوره های زمانی بسیار کوتاه معامله می کنند تا به سودهای سریع دست یابند. برخی ناظران نوسانات کوتاه مدت گسترده در قیمت نفت را به این دلالان نسبت می دهند، در حالی که برخی دیگر معتقدند تأثیر آنها حداقل است.

گزینه های سرمایه گذاری در بازار نفت

صرف نظر از دلایل اساسی تغییرات قیمت نفت، سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در بازارهای نفت سرمایه‌گذاری کنند و از نوسانات قیمت انرژی سرمایه‌گذاری کنند، گزینه‌های متعددی دارند. عمده معاملات نفت در بازارهای مشتقه، با استفاده از قراردادهای آتی و اختیار معامله انجام می‌شود. اینها ممکن است دور از دسترس بسیاری از سرمایه گذاران فردی باشد، اما چندین راه دیگر برای افزودن نفت به سبد شما وجود دارد.

یک راه ساده برای سرمایه گذاری افراد عادی در نفت، از طریق سهام شرکت های حفاری و خدمات نفتی است. علاوه بر این، سرمایه گذاران می توانند از طریق خرید ETFهای بخش انرژی، در معرض غیر مستقیم نفت قرار بگیرند. چندین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک که عمدتاً در سهام مرتبط با انرژی سرمایه‌گذاری می‌کنند، مانند صندوق شاخص جهانی انرژی بخش انرژی iShares (IXC) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بخش انرژی، مانند صندوق T. Rowe Price New Era (PRNEX) در دسترس هستند. این صندوق‌های ETF و صندوق‌های مشترک انرژی صرفاً در سهام شرکت‌های نفت و خدمات نفتی سرمایه‌گذاری می‌کنند و ریسک کمتری دارند.

سرمایه گذاران می توانند از طریق صندوق قابل معامله در بورس (ETF) یا اوراق مبادله ای (ETN) که معمولاً در قراردادهای آتی نفت به جای سهام انرژی سرمایه گذاری می کنند، در معرض مستقیم بیشتری از قیمت نفت قرار بگیرند. از آنجایی که قیمت نفت تا حد زیادی با بازده بازار سهام یا جهت دلار آمریکا ارتباطی ندارد، این محصولات بیشتر از سهام انرژی از قیمت نفت پیروی می کنند و می توانند به عنوان پوشش محافظ و متنوع کننده پرتفوی عمل کنند.

سرمایه گذاران تعدادی گزینه ETF و ETN برای انتخاب دارند، مانند ETF تک کالایی (مثلاً فقط نفت) یا ETF چند کالایی که انواع کالاهای انرژی (نفت، گاز طبیعی، بنزین و گرمایش را پوشش می دهد. روغن). گزینه های زیادی برای سرمایه گذاران وجود دارد.

نحوه سرمایه گذاری در نفت

قیمت وست تگزاس اینترمدیت پس از رسیدن به 110 دلار در روز چهارشنبه ثابت ماند. با وجود موافقت کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی برای آزادسازی 60 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک برای جبران کمبود عرضه ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، قیمت نفت افزایش یافته است.

سرمایه گذاران راه های زیادی برای شرط بندی روی جهت قیمت نفت خام دارند. گزینه‌های جایگزین از قراردادهای آتی نفت خام و گزینه‌ها تا مشتقات قابل معامله در بورس، سهام انرژی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک متغیر است. هر یک از این انتخاب‌ها دارای ریسک‌های خاصی هستند و همه آن‌ها شامل قرار گرفتن در معرض یکی از بی‌ثبات‌ترین کالاهای جهان است. همه را می توان از طریق یک حساب کارگزاری آنلاین یا یک کارگزار خدمات کامل خریداری کرد.

سرمایه گذاری در نفت

نفت به عنوان یک دارایی

نفت یک منبع اقتصادی حیاتی است که بخش عمده ای از انرژی را برای حمل و نقل و همچنین مواد خام برای تولید را فراهم می کند. این کالای پرمعامله در جهان است. از آنجایی که نفت خام بسیار ضروری است و فرآیند تولید آن طولانی است، مصرف کنندگان و همچنین تامین کنندگان در تنظیم مصرف و تولید با افزایش یا کاهش قیمت ها بسیار کند هستند. این بدان معناست که در پی اختلالاتی مانند کاهش تقاضا ناشی از یک بیماری همه گیر یا قطع عرضه ناشی از جنگ یا تحریم های اقتصادی، قیمت نفت باید بیشتر برای متعادل کردن بازارها حرکت کند.

قیمت نفت در سطح جهانی در انواع بازارهای نقدی و آتی برای نفت خام و همچنین محصولات مرتبط توسط فعالان بازار از جمله تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، دلالان کوتاه مدت و سرمایه گذاران بلند مدت تعیین می شود.

در حالی که قیمت‌های انرژی متمایل به نوسان هستند، بازارهایی که آنها را تعیین می‌کنند نقدشوندگی بالایی دارند و فعالان بازار معمولاً از آگاهی کافی برخوردارند. معامله گران بدون تخصص گسترده باید با احتیاط عمل کنند.

معاملات آتی نفت، گزینه ها و بازارهای نقطه ای

اگر پول کافی و امکانات ذخیره‌سازی کافی برای حمل محموله‌ای به حجم 600000 بشکه از یک نفتکش یا حتی 25000 بشکه در ماه از طریق خط لوله داشته باشید، می‌توانید مستقیماً در بازار نقدی نفت خام بخرید.

برای اکثر افراد، قراردادهای آتی نفت خام یا گزینه های قراردادهای آتی نفت، جایگزین واقعی تر خواهد بود. در بورس آتی CME Globex، یک قرارداد نفت خام نشان دهنده 1000 بشکه است.

این فرآیند معمولاً نیازمند تکمیل یک درخواست آنلاین و انتظار چند روزه است. برخی از کارگزاری ها برای مجاز کردن معاملات آتی به حداقل ارزش حساب نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر این کار را نمی کنند. کارمزد و کمیسیون نیز متفاوت خواهد بود.

از طرف دیگر، می توانید معاملات آتی را با کمک یک کارگزار خدمات کامل، معمولاً یک مشاور معاملاتی کالا (CTA) انجام دهید.

برخی از قراردادهای آتی نفت خام از تسویه نقدی در زمان انقضا استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر نیاز به انتقال نفت خام در نقطه تحویل از پیش تعیین شده دارند.

تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت خام به ترتیب از قراردادهای آتی برای پوشش درآمد تولید و هزینه های انرژی استفاده می کنند. سفته بازانی که سعی می کنند از تغییرات کوتاه مدت قیمت سود ببرند، کمتر احتمال دارد که کالای اساسی را در انقضای قرارداد آتی تحویل بگیرند.

ETF و ETN کالا

در سال‌های اخیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) و اسکناس‌های قابل معامله در بورس (ETN) به منظور ارائه قرار گرفتن در معرض نفت خام برای سرمایه‌گذاران خرد که قادر یا مایل به معامله آتی کالا نیستند، ظهور کرده‌اند.

صندوق‌های ETF نفت خام خود در معاملات آتی نفت خام سرمایه‌گذاری می‌کنند تا عملکرد شاخص کالاهای اساسی را ردیابی کنند. از آنجایی که قراردادهای آتی نفت خام اغلب به صورت مختلط هستند، ETFهای کالایی مانند صندوق نفت ایالات متحده (USO) اغلب باید تا سقف قراردادهای آتی در حال انقضا را در ماه آینده پرداخت کنند و یک منبع احتمالی خطای ردیابی را معرفی کنند.

هدف سرمایه گذاری USO ارائه متوسط ​​بازده روزانه در 10 درصد میانگین بازده روزانه قرارداد ماه اول برای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در هر دوره 30 روزه است. در سال 2020، جابه‌جایی‌های بازار نفت و محدودیت‌های موقعیت تحمیل شده توسط مبادلات آتی و همچنین کارگزار آتی صندوق، عملاً برای مدتی این صندوق را از استقرار جریان‌های سرمایه‌گذاری در معاملات آتی نفت خام در ماه اول مسدود کرد. در حالی که صندوق با سرمایه‌گذاری در قراردادهای آتی نفت با تاریخ طولانی‌تر و همچنین قرارداد یک ماهه به اهداف سرمایه‌گذاری خود ادامه می‌دهد، اما به افزایش عدم اطمینان در مورد توانایی خود برای ماندن در محدوده خطای ردیابی مشخص شده در آینده اذعان دارد.

سخن پایانی

سرمایه گذاری در بازارهای نفت به این معنی است که سرمایه گذاران مجموعه های متنوعی از گزینه ها را در اختیار دارند. از قرار گرفتن در معرض غیرمستقیم از طریق سهام مرتبط با انرژی گرفته تا سرمایه گذاری مستقیم بیشتر در یک ETF مرتبط با کالا، بخش انرژی تقریباً برای همه چیزهایی دارد. مانند همه سرمایه گذاری ها، سرمایه گذاران باید تحقیقات خود را انجام دهند یا با یک متخصص سرمایه گذاری مشورت کنند.

 

مقاله مرتبط: بررسی تحولات بازار نفت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *