قیمت قیر + فراورده های نفتی

قیمت قیر + فراورده های نفتی

قیمت قیر در فراورده های نفتی به تحلیل آرگوس، قیمت قیر در بازارهای داخلی اروپا ثابت بود، در حالی که قیمت ها در افریقای جنوبی افزایش داشت.

رشد قیر بازارهای اروپا

افزایش قیمت های صادراتی کامیون های داخلی و شارپ در سراسر شمال غرب و مرکز اروپا بعنوان اولین نشانه های معاملات ماهانه برای عرضۀ آوریل به ثبت رسیدند. آرگوس شاخص جدید قیر اروپای مرکزی خود را در هفته منتهی به 1 آوریل برابر با 12 فروردین 1401 با قیمت 584-574 یورو در هر تن ایکس ورک براساس چهار ارزیابی جدید صادرات کامیون اتریش-رومانی، صربستان-رومانی، آلمان-لهستان و مجارستان-اسکواکی, علاوه بر دو ارزیابی موجود لهستان-رومانی و مجارستان-رومانی راه اندازی کرد.

از آنجا که افزایش فعالیت و تقاضا با آغاز مختلط و نامنظم فصل جدید در کل منطقه همراه شد، محدودیت های متعددی نیز در نرخ عرضه ایجاد شد. توقف پالایشگاه پرنیس شل میزان دسترسی به قیر را تحت تأثیر قرار می دهد و ویتول نیز در حال حاضر به حجم وارداتی پایانۀ آنتورپ متکی است؛

پس از توقف تولید پالایشگاه ATPC در فوریه، دسترسی به نایناس از پالایشگاه هاربورگ در هامبورگ امکان پذیر بود . عرضه صادراتی از بنادر بالتیک روسیه به موجب درگیری اوکراین و اجتناب از واردات قیر روسیه و مواد اولیه پالایشگاهی توسط برخی شرکت های اروپای غربی نیز نسبتآ کم بود.

این امر کمک کرد تا ارزیابی محموله های فوب روتردام و بالتیک با 20 دلار افزایش در هر تن 20-15 و 15-10 دلار در تن پریمیوم برای کشتی های HSFO روتردام افزایش یابد؛ اگرچه بارج HSFO روتردام 20 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

پیشی گرفتن بالتیک از روسیه

پریمیوم محموله های بالتیک بین 15-10 دلار در هر تن فوب برای محموله های HSFO ارزیابی شد که 20 دلار به ازای هر تن نسبت به هفته قبل افزایش داشت. امکان مبادلۀ محموله های صادراتی روسیه با ارزش بسیار پایین تری نسبت به سایر محموله های بالتیک که شامل محموله های بارگیری شده در بنادر لیتوانی و سوئد می شود، وجود دارد.

کشتی ترافیگورا آکاسیا روبرا با ظرفیت 6065 dwt که اولین تانکر قیر بارگیری شده در بندر بالتیک روسیه از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در 24 فوریه برابر با 5 اسفند 1400 بود، در 1 آوریل مصادف با 12 فروردین 1401 از کانال کیل در آلمان عبور کرد. برخی از فعالان بازار گفتند که ممکن است مقصد این محموله پایانه پوما انرژی در نیوپورت در ولز باشد. قیمت کامیون از پالایشگاه ماژیکیای در لیتوانی در هفته منتهی به 1 آوریل برابر با 20 یورو افزایش در هر تن به 580 یورو در هر تن رسید.

تقاضای ضعیف منطقه ای در مدیترانه

با مقابلۀ کاهش قیمت HSFO منطقه ای با افزایش 5 دلاری در هر تن محموله قیر یونان و اسپانیا نسبت به HSFO بازار، قیمت محموله های مدیترانه مسیر نسبتآ مشخصی داشتند. محموله های صادراتی یونان و اسپانیا با تخفیف 10-5 دلار در هر تن فوب برای محموله های HSFO مدیترانه ارزیابی شدند، تخفیف ها تا 5 دلار به ازای هر تن کاهش داشتند؛

در حالی که برخلاف کاهش چشمگیر عرضه در شمال اروپا، صادرات مدیترانه به مقاصد شمال اروپا افزایش یافت. ارزیابی محموله جدید آرگوس فوب ترکیه در 1 آوریل برابر با 12 اسفند 1400 با تخفیف 10-5 دلاری در هر تن فوب به ارزش منطقه ای فوب همراه بود.

به گفته فعالان بازار، پالایشگاه ها اگر بتوانند از قیر که به دلیل افزایش قیمت ها با تقاضای ضعیف مدیترانه ای مواجه شده است، به نفت کوره روی می آورند. این امر در مورد پالایشگاه های ایتالیایی کمتر صدق می کند زیرا محموله های فوب ایتالیا بدون تغییر با تخفیف 20-15 دلاری در هر تن برای محموله های فوب مدیترانه ارزیابی شده اند؛

چرا که به نظر می رسد عرضۀ نسبتآ فراوانی از این حجم ها، به ویژه از پالایشگاه سوناتراچ در آگوستا وجود دارد که با کاهش شدید نیاز واردات الجزایر در مقایسه با حجم معمول در این زمان از سال مواجه شده است. تصمیم پالایشگاه EGPC برای لغو بخش بزرگی از حجم واردات و به تعویق انداختن دیگر تولیدات، که در مناقصه واردات آوریل خود اعطا کرده بود، به طور گسترده بعنوان یک نمای جامع از وضعیت فعلی تقاضای ضعیف منطقه ای تلقی می شود.

تقاضای ضعیف منطقه ای در مدیترانه

تقاضای ضعیف منطقه ای در مدیترانه

رشد بازارهای افریقا

اکثر قیمت های داخلی و وارداتی، به ویژه در افریقای جنوبی با تعطیلی بلند مدت پالایشگاه ساپرف دوربان، افزایش یافت. قرار بود جهش عظیم 2.000 رند در هر تن (معادل 137 دلار در هر تن) در قیمت های داخلی ماهانه در افریقای جنوبی بخشی از ارزش صادرات به همسایگان را تأمین کند. قیمت کالاها در غرب افریقا متفاوت بود؛ در حالی که قیمت صادرات ایران به بازارهای شرق افریقا افزایش داشت.

کاهش معاملات سنگاپور

صرف نظر از کاهش قیمت ها، معاملات قیر در سنگاپور در این هفته روند کندی داشت. دو معاملۀ 3.000 لات برای آوریل با قیمت 540 و 525 دلار در هر تن فوب سنگاپور منعقد شد. بحث های بازار گسترده بودند و پیشنهادات افزایش قیمت در آوریل نیز از 560-550 دلار در هر تن فوب در اوایل هفته به پایین تر از 540 دلار در هر تن فوب تا پایان هفته کاهش یافت.

شاخص های خرید آوریل از اندونزی و ویتنام هم بین 540-520 دلار در هر تن مشاهده شد. عرضه از پالایشگاه های مستقر در سنگاپور تحت تأثیر تولید کوتاه مدت متعادل و حتی محدود قرار دارد. موجودی برخی از فروشندگان در روزهای اخیر به دلیل کاهش تقاضا رو به افزایش بوده است.

تجارت ایران بر سر سفره نوروز

فعالیت تجاری ایران کند بود زیرا بسیاری از شرکت کنندگان هنوز به طور جدی فعالیت خود را پس از پایان جشن های نوروزی آغاز نکرده اند. اما قیمت های صادراتی ایران همراه با قیمت های خوراک VB افزایش داشت. نرخ های نوسان ارز برای ریال نیز ممکن است به برخی از خریداران احتمالی کمک کرده باشد تا رویکرد محتاطانه تری به معاملات داشته باشند؛

اگرچه فعالیت های راه سازی در مقصد صادراتی کلیدی هند نشان دهندۀ افزایش قدرت در بازار است. این هفته، قیمت قیر فله بین 445-442 دلار در هر تن فوب ایران ارزیابی شد. برخی از معاملات در اوایل هفته با قیمت 442-438 دلار در هر تن فوب انجام شد اما این معاملات براساس سهام قدیمی تر بود و قیمت های قابل معامله بالاتر را با نزدیک شدن به آخر هفته نشان نمی داد. این هفته هیچ معامله ای براساس فوب بندر امام خمینی (ره) صورت نگرفت، اگرچه برخی پیشنهادات با تخفیف 10-8 دلار در هر تن در برابر فوب بندرعباس بودند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *