آخرین قیمت پایه محصولات پتروشیمی + دانلود pdf

قیمت پایه محصولات پتروشیمی

از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، آخرین قیمت پایه محصولات پتروشیمی اعلام شد.

 دقایقی پیش، قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای معامله در بورس کالای ایران از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با نرخ ارز ۲۴۹۲۰۳.۵ ریالی اعلام شد.

برای مشاهده پی دی اف آخرین قیمت پایه محصولات پتروشیمی کلیک کنید.

 نحوه تعیین قیمت محصولات پتروشیمی

جلسه بیست و نهم کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، آیین نامه پیشنهادی شرکت ملی پتروشیمی در مورد نحوه تعیین قیمت محصولات پتروشیمی با ۱۱ بند به تصویب رسید.

۱) چهار نشریه معتبر بین المللی برای قیمت گذاری محصولات پتروشیمی تعیین شدند

  •  کودها از نشریه FMB
  •  محصولات پلیمری از نشریه ICIS
  •  محصولات شیمیایی از نشریه های PLATSS و ICIS
  •  ال پی چی از نشریه Argus

۲) قیمت درب کارخانه (EX WORK) بر مبنای ۹۵ درصد قیمت FOB ایران در هر گروه کالایی محاسبه می شود.

۳) در صورت عدم درج FOB ایران این مقدار از کسر قیمت حمل از FOB یا CFR بازارهای هدف صادراتی مندرج در نشریات بدست می آید.

۴) بازار هدف یک کالا، دو یا سه کشور مقصد صادراتی آن گروه کالایی است که در شش ماه گذشته حداقل پنجاه درصد صادرات آن گروه کالایی را به خود اختصاص دهد.

۵) به جهت وجود نوسانات زیاد در یک بازار و نیز ایجاد دور قیمت گذاری در کالاهایی که FOB ایران آنها در نشریات درج می شود در محاسبه قیمت ها از دو یا سه بازار مختلف استفاده می شود.

۶) در صورت ارائه مستندات مبنی بر فاصله زیاد بین قیمت صادراتی یک کالا با قیمت نشریات در یک دوره زمانی حداقل ۶ ماهه ضرایب تصحیح در قیمتهای اعلامی درج می گردد.

۷) هزینه حمل بروز شده در دوره های سه ماهه از مجلات PLATSS، از مسندات ارائه شده از صادرکنندگان محصولات و یا از شرکت های بزرگ بازرگانی استعلام می گردد.

۸) قیمت گریدها در یک گروه کالایی بر مبنای محاسبه قیمت تمام شده نسبی آنها (مصرف مواد اولیه و کمکی، نرخ تولید) اعلام می شود.

۹) دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در موارد خاص و باهدف تامین گریدهای مورد نیاز و ایجاد ثبات در بازار تا ۵ درصد قیمت محاسبه شده مجاز به ایجاد نوسان در فرمول محاسبه شده می باشد.تمام موارد استفاده از این اختیار می بایست ظرف مدت یک هفته پس از اجرا به کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی گزارش شود و مواردی که بیش از ۵ درصد تغییر قیمت نسبت به فرمول های محاسبه شده ضروری باشد، باید قبل از اجرا در کارگروه مطرح گردد.

۱۰) تا اطلاح ثانوی دفتر توسعه صنایع پایین دستی مرجع محاسبه و اعلام قیمت EXW خواهد باشد.

۱۱) تعریف کالای فاقد محدودیت عرضه به صورت”گرید هر کالا در هر شرکت تولیدکننده محصول پتروشیمی که در طول یک ماه قبل از زمان بررسی تمام عرضه ها کمتر از ۹۰ درصد عرضه نقد به فروش رفته باشد” تعیین شد.

نحوه تعیین قیمت محصولات پتروشیمی

نحوه تعیین قیمت محصولات پتروشیمی

کاهش تمایل خرید در بازار پی وی سی ترکیه

بازار پی وی سی ترکیه در این هفته با ثبات بوده است. قیمت ها در همان سطح قبلی باقی مانده است، زیرا اکثر بازیکنان قبلاً معاملات ماه خود را تکمیل کرده اند و منتظر هستند تا تامین کنندگان اصلی قیمت های جولای را اعلام کنند. 

به گفته تاجران ترکیه ای، انتظار می رود اتیلن و پلی وینیل کلراید اروپایی ارزان تر شوند، بنابراین بیشتر مشتریان تا زمانی که روند مشخص شود، از خرید خودداری می کنند. این در حالی است که اخیرا در ترکیه با توجه به شرایط سخت اقتصادی و کاهش تمایل خرید، بازار پی وی سی بسیار کند بوده است. 

یک تاجر معتقد است؛ «این هفته مانند هفته قبل بدون درخواست از خریداران یا پیشنهادات جدید از تامین کنندگان بوده است. به گفته منابع محلی، تولیدکننده روسی RusVinyl این هفته این محصول را در بازار ترکیه عرضه کرده است. در حال حاضر رزین کافی درانبارهای فروشندگان وجود دارد و برخی از آنها شروع به جستجوی مشتری در خارج از کشور کرده اند. طبق گزارش ها، تولید کننده داخلی پتکیم پس از یک انفجار کوچک در کارخانه خود در 19 ژوئن، تولید رزین را متوقف کرد. 

 وضعیت بازار پی وی سی جهانی

بازارهای پلی‌استایرن و ای‌بی‌اس اروپا تحت حمایت صعود استایرن

در آخرین قیمت پایه محصولات پتروشیمی،بازارهای استایرنیک اروپا، افزایش جزئی در قراردادهای ماهانه معامله‌کنندگان را متعجب کرد، زیرا آن‌ها انتظار افت قیمت‌ها را داشتند. به دنبال افزایش قابل توجه در قراردادهای بنزن، قیمت‌های قراردادی ژوئن استایرن شاهد افزایش جزئی بودند. اگرچه معامله‌کنندگان پلی‌استایرن و ای‌بی‌اس پیش از این انتظار افت قابل توجه قیمت‌های ژوئن را داشتند، عرضه‌کنندگان منطقه‌ای عمدتاً قیمت‌های خود را ثابت نگاه داشته و یا اندکی کاهش دادند.

با این وجود، با توجه به پویایی غیرحمایتی عرضه و تقاضا، ثبات‌پذیری سیاست‌های قیمت‌گذاری ابتدای ماه همچنان زیر سوال است. به واقع، گزارش‌های پراکنده‌ای در رابطه با افت قابل ملاحظه قیمت‌های پلی‌استایرن و ای‌بی‌اس در دو هفته گذشته ارائه شده است.

نیجریه با ضعف فعالیت‌ها مواجه شد

در غرب آفریقا، بزرگ‌ترین بازار پلیمر منطقه با محدودیت تقاضای شدید برای محموله‌های وارداتی مواجه شد، که این امر عمدتاً در نتیجه افت ارزش ارز کشور (نایرا) در برابر دلار آمریکا صورت گرفت. مشکلات پی‌درپی در رابطه با نقدینگی دلار در میان عوامل بازدارنده اصلی برای تجارت در نیجریه بود.

علاوه بر این، فصل بارانی که در حدود اوایل مه آغاز شد، تقاضا در نیجریه را تحت تاثیرات منفی خود قرار داد. از آنجایی که خریداران همزمان با اشتهای ضعیف در بازار در انتظار تخفیفات بیشتر در سطوح قراردادیایستادند، خریدها عمدتاً برای رفع نیازهای اساسی بود.

آخرین سطوح پلی‌پروپیلن وارداتی در مقایسه با سطوح مه در حدود 150 دلار در هر تن کاهش یافتند، در حالی که قیمت‌های پلی‌اتیلن عمدتاً ثابت بودند. قیمت‌های داخلی شرکت ELEME برای پلی‌پروپیلن با افت 50 هزار نایرا در هر تن همراه بود در حالی که قیمت‌های پلی‌اتیلن ثابت باقی ماند.

9 - بازار نفت و گاز پتروشیمی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *