گازپروم عرضه گاز روسیه به لهستان و بلغارستان را قطع کرد

گازپروم عرضه گاز روسیه به لهستان و بلغارستان را قطع کرد

به گزارش بازار نفت، گازپروم عرضه گاز روسیه به لهستان و بلغارستان را قطع کرد. اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا، تصمیم گازپروم را تحریک دیگری از سوی کرملین خواند و لهستان و بلغارستان از همسایگان اتحادیه اروپا گاز دریافت می‌کنند. هر دو لهستان و بلغارستان مدعی هستند که ترتیبات جایگزینی برای برآوردن نیازهای گاز شهروندان خود دارند.

قطع گاز لهستان و بلغارستان

گازپروم اعلام کرد که عرضه گاز خود به کشورهای عضو ناتو لهستان و بلغارستان را به دلیل امتناع از پرداخت به روبل روسیه به طور کامل قطع کرده است. این شرکت انرژی روسی هشدار داده است که به عنوان بخشی از مقابله با تحریم های غرب که به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین اعمال شده اند، همین کار را با سایر کشورها انجام دهد.

در توییتی نوشت: «گازپروم به‌دلیل عدم پرداخت به روبل، عرضه گاز به بلغارگاز بلغارستان و PGNiG لهستان را به طور کامل متوقف می‌کند».

شرکت PGNiG تحت کنترل دولت لهستان نامه ای از گازپروم صادر کرده است که در آن از توقف کامل عرضه تحت قرارداد یامال مطلع شده است. PGNiG و GAZ-SYSTEM، اپراتور سیستم انتقال گاز طبیعی لهستان، اظهار داشتند که در حال حاضر تمام عرضه به مشتریان بر اساس تقاضای آنها انجام می شود. گفته می شود که این دو شرکت وضعیت را زیر نظر دارند و برای سناریوهای مختلف آماده هستند.

در حال حاضر، زیرساخت انتقال تحت مدیریت GAZ-SYSTEM بدون هیچ گونه اختلالی کار می کند. PGNiG گفت که آماده است تا گاز را از جهات مختلف از جمله از طریق اتصالات گازی در مرزهای غربی و جنوبی و پایانه LNG در Świnoujście در شمال غربی لهستان تهیه کند.

اجرای تعهدات خریداران خارجی

گازپروم مطابق با فرمان ماه گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد رویه ویژه برای اجرای تعهدات خریداران خارجی به تامین کنندگان گاز طبیعی روسیه، عرضه گاز را متوقف کرده است.

PGNiG اظهار داشت: “این فرمان منجر به تلاش هایی برای اجباری کردن برخی از مشتریان گازپروم برای اجباری کردن حساب های تسویه حساب در بانکی تحت صلاحیت فدراسیون روسیه و پرداخت نهایی برای گاز به روبل روسیه شده است.”

مخالفت با پرداخت به روبل

هیئت مدیره این شرکت لهستانی با پرداخت به روبل مخالفت کرده و آن را مغایر با قرارداد یامال دانسته است. PGNiG گفت که تصمیم گرفته است همانطور که در قرارداد ذکر شده است پرداخت کند.

کریل پتکوف، نخست وزیر بلغارستان در واکنش به تعلیق عرضه گازپروم گفت که کشورش در حال مطالعه تمام قراردادهای خود با شرکت انرژی روسیه است. به گزارش بی بی سی، بلغارستان مدعی است که یک شبه اقداماتی را برای شناسایی منابع جایگزین انجام داده است و در حال حاضر هیچ محدودیتی در مصرف گاز برای بلغارها لازم نیست.

اقدام گازپروم برای قطع گاز

در همین حال، اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا (EU) این اقدام گازپروم را تحریک دیگری از سوی کرملین خواند. فون در لاین گفت که اتحادیه اروپا مطمئن خواهد شد که تصمیم شرکت روسی حداقل تاثیر ممکن را بر مصرف کنندگان اروپایی داشته باشد. گفته می شود لهستان و بلغارستان از همسایگان اتحادیه اروپا گاز دریافت می کنند.

رئیس اتحادیه اروپا گفت: «برنامه اقدام ما REPowerEU به کاهش قابل توجه وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی روسیه در سال جاری کمک خواهد کرد. ما همچنین با ایالات متحده به توافق رسیده ایم تا واردات LNG اضافی در سال جاری و سال های بعد را تامین کنیم. و ما دست در دست هم با کشورهای عضو خود کار می کنیم تا تامین گاز جایگزین از دیگر شرکا را نیز تضمین کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *