آخرین خبر از وضعیت اوره و نیترات

,
آخرین خبر از وضعیت اوره و نیترات

آخرین خبر از وضعیت جهانی اوره و نیترات در روز یکم ژوئن به تحلیل بازار نفت و گاز ایران:

هوای نامساعد آمریکا و تحریم روسیه، علل کاهش قیمت اوره

در وضعیت اوره و نیترات اولین روز از ماه ژوئن برابر با ۱۱ خرداد، قیمت اوره در اغلب بازارهای جهانی کاهشی بود.

با توجه به تحریم گسترده کشور های غربی بر روی واردات محصولات روسی، روسیه مجبور شده است که تخفیف زیادی بر روی قیمت اوره خود اعمال کند به همین دلیل واردات اوره گرانول برزیل از روسیه با قیمت های کمتری در حدود ۶۵۰ دلار در هر تن انجام شد و سطح قیمت اوره گرانول را کاهش داد.

یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت اوره در هفته منتهی به یکم ژوئن ، این بود که تقاضای زیادی برای آینده نزدیک در بازار وجود نداردوتامین کنندگان با یکدیگر به رقابت برخواسته اند تا محصولات خود را در اولین فرصت به فروشندگان ومصرف کنندگان بفروشند.

در روزهای اول هفته قیمت ها در آمریکا کاهش زیادی داشت ودر نیواورلئان اوره به قیمت ۵۵۰دلار در هرتن براساس ترم فوب در بارج به فروش می رسید .دلیل این کاهش قیمت اوره، هوای بارانی است که مانع کشاورزی شده است و عدم وجود تقاضا به علت عدم امکان کاشت محصولات کشاورزی باعث کاهش قیمت شد.

در ایران که یکی از تولید کنندگان اوره محسوب می شود صادرات محصولات شرکت های پتروشیمی و تولید کننده اوره به مقاصد ترکیه و سودان و برزیل، سطح قیمتی ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار را برای اوره گرانول رقم زد که با توجه به قیمت های روسیه که در حد ۶۵۰ دلار بود سطوح قیمتی اوره را در همین حدود تثبیت نمود.

urea

urea

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت اوره جهانی

کاهش وضعیت صادرات اوره و نیترات

تا پیش از حمله روسیه به اوکراین محموله های زیادی از سوی روسیه به فنلاند صادر می‌ شد و با توجه به تصمیم اروپا مبنی بر عدم خرید محصولات روسی به تدریج میزان صادرات اوره روسیه به فنلاند نیز کاهش یافت اما این صادرات هنوز به سفر نرسیده است.

بر اساس قرارداد های موجود مقادیری از این اوره باید ظرف ماه‌ های آینده به فنلاند تحویل داده شود و بعد از آن ممکن است میزان صادرات بسیار محدود گردد. در ماه های آوریل و می ۱۴۱ هزار و ۱۳۹ هزار تن اوره از سوی روسیه به فنلاند صادر شده است .

این در حالی است که در ماه می سال گذشته روسیه ۱۷۹ هزار تن اوره به فنلاند صادر کرده بود. صادرات روسیه به ترمینالTupas در دریای سیاه نیز کاهش یافته و به ۷۱ هزار تن رسیده است البته در ماه آوریل این میزان به ۶۶ هزار تن رسیده بود، علیرغم افزایش جزئی صادرات در ماه می نسبت به آوریل، در مجموع نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌ دهد.

در وضعیت اوره و نیترات روسیه قیمت هر تن اوره پریل خود را به مکزیک ۶۶۰ دلار در هر تن اعلام نموده است اما خریداران مکزیکی همچنان انتظار کاهش قیمت را دارند. قبل از اینکه قیمت اوره روسیه به ۶۴۰ دلار برسد برزیل نسبت به خرید ۶ هزار تن اوره به قیمت ۶۵۰ دلار از روسیه اقدام نمود.

جدول قیمت اوره

لازم به ذکر است که دولت برزیل قصد دارد امسال بالاترین میزان گندم را در کشور تولید نماید و علاوه بر اقدام برای تسهیل احداث کارخانه های اوره از طریق کاهش مالیات بخش صنعت، سعی در خرید زیاد اوره برای گسترش بخش کشاورزی خود و تولید بیشتر گندم و شکستن رکورد تولید گندم خود را دارد.

با توجه به کاهش بیش از حد قیمت اوره روسیه، دولت روسیه نیز در حال برنامه ریزی برای صادرات اوره خود می باشد. وزیر کشاورزی روسیه طی دستوری به تولیدکنندگان اوره اعلام نموده است که از تاریخ اول جولای تا پایان دسامبر ۲۰۲۲ صادرات انواع کود شیمیایی، اوره و سولفات آمونیوم باید محدود گردد و بر اساس این حکم، دولت روسیه تصمیم گرفته است که کل صادرات خود را در مدت مذکور، حداکثر به ۸.۳ میلیون تن برساند.

قیمت اوره در بازار اروپا و آمریکا و شمال آفریقا در اکتبر 2022

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *