آرام شدن وضعیت بنزین آسیایی

,
بنزن آسیایی

فعالیت آرام تا پایان هفته

به گزارش بازار نفت و گاز، فوب کره 11 دلار در هر تن افزایش یافت؛ CFR چین 7.50 دلار در هر تن افزایش داشت. در 29 اکتبر فعالیت خاصی صورت نگرفت زیرا شرکت کنندگان دیدگاههای متفاوتی از جهت گیری بازار بنزن آسیا داشتند.

بنزن فوب کره به دنبال پیشنهاد بارگیری محموله در دسامبر به ارزش 956 دلار در میلیون تن، در روز با 11 دلار/ میلیون تن به 960.67 دلار/ میلیون تن رسید. باتوجه به نگرانیها از کاهش مصرف بنزن در بخشهای پایین دستی و عرضه بیشتر، نرخ تقاضا به هیچ وجه افزایش پیدا نکرد. قیمت بنزن CFR چین 7.50 دلار در هر میلیون تن افزایش یافت؛ در همین حال، گفته می شود که بازار استایرن در اروپا نسبت به آسیا عملکرد بهتری دارد اما باتوجه به هزینه های بالای حمل و نقل، فرصت های آربیتراژ امکان پذیر نیست.

اسپرد زمانی نوامبر/ دسامبر به ترتیب 5 و 8 دلار/ تن در طی روز پیشنهاد داشت و به نوعی از عقب نشینی بازار حمایت کرد. اما روز قبل 4.50 دلار در هر میلیون تن کاهش داشت. اسپرد اوراق در دسامبر/ ژانویه همچون نوامبر/ دسامبر به ترتیب 6 دلار در هر میلیون تن بود. CPC برای تحویل در نیمه های اول و دوم دسامبر در بندر کائوسیونگ، دست کم دو محموله بنزن 3.000 میلیون تنی با حداقل خلوص 99.75 درصد خریداری کرد.

بیشتر بخوانید :قیمت بنزین در اروپا کاهش یافت

تولوئن آسیایی: افزایش قیمتها با افزایش نرخ خرید

احیای مجدد نرخ تقاضا در بازار داخلی چین

قیمت تولوئن آسیایی در 29 اکتبر با خرید بشکه های کره جنوبی و افزایش ناگهانی خریداران در بازار داخلی چین افزایش یافت. شاخص فوب کره در روز 24 دلار در هر میلیون تن افزایش یافت و به 875 دلار/ میلیون تن رسید؛ شاخص CFR چین نیز با 29 دلار افزایش در هر میلیون تن به 900 دلار/ میلیون تن رسید که نشان دهندۀ افزایش نرخ خرید از چین است.

به گفته منابع تجاری، پس از انتشار گزارشاتی مبنی بر کاهش موجودی، عرضه داخلی مخازن سابق در چین به شدت افزایش یافت. همچنین ذخایر چین شرقی 19.76 درصد کاهش یافت و به 33.300 میلیون تن در هفته رسید. قیمت مخازن سابق در بازار داخلی در شرق چین با 225 یوان افزایش در روز به 6.875 یوان در هر میلیون تن رسید که براساس برابری واردات معادل با 928.27 دلار/ میلیون تن یعنی 30.83 دلار/ میلیون تن در روز بود.

به گفته منابع، قیمت عرضه فوری در نیمه دوم اکتبر از پایین ترین سطح 6.600 یوان/ میلیون تن به 6870 یوان/ میلیون تن رسید؛ در حالی که نرخ عرضه در نیمه دوم نوامبر از 6700 یوان در هر میلیون تن به 6820 یوان/ میلیون تن داد و ستد شد. یکی از خریداران در 29 اکتبر پیشنهاد بارگیری تولوئن فوب کرده در هر دسامبر ارائه داد که از 851 دلار در میلیون تن به 876 دلار/ میلیون تن رسید،

اما قبل از ارزیابی بازار پلاتس از پیشنهادش منصرف شد. در پایان روز کاری پیشنهادی به ارزش 876 دلار در میلیون تن ارائه شد که به نتیجه نرسید. در همین حال، در حالی که فشارهایی کاهشی ناشی از افزایش ذخایر امریکا و از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران مغایر با حکایت دنباله دار کسری شدید بازار نفت بود، قیمت های آتی نفت خام در معاملات صبح آسیا در 29 اکتبر افزایش یافت.

پارازایلین آسیایی

بازگشت پارازایلین آسیایی به بازار با افزایش نرخ خرید؛ اما حاشیه ها همچنان کمرنگ باقی می مانند.

سقوط ACP نوامبر

بازار پارازایلین آسیایی در هفته منتهی به 30 اکتبر شاهد حرکت کندی بوده است که شاخص را به پایین ترین قیمت طی دو هفتۀ قبل پیش می برد. شتاب معاملات در طی فرایند ارزیابی بازار پلاتس در 29 اکتبر با افزایش نرخ تقاضا احیاء شد.

معاملات بازار دسامبر آسیایی بین مرکوریا سنگاپور و SKGC سنگاپور به ارزش 927 دلار در هر میلیون تن انجام شد و SKGC سنگاپور پس از این معاملات همچنان به مناقصات خود ادامه داد.

بهترین پیشنهاد آسیایی برای تحویل در دسامبر 927 دلار در هر میلیون تن بود؛ در مقابل، بهترین پیشنهاد محموله 936 دلار/ میلیون تن از توتال سنگاپور بود. اسپرد بین نفتا و پارازایلین در 29 اکتبر 5.50 دلار/ میلیون تن افزایش یافت و به 136.875 دلار در هر میلیون تن رسید؛ ازطرفی، میانگین هفتگی را به 142.50 دلار/ میلیون تن افزایش داد که 28.025 دلار/ میلیون تن در هفته کاهش یافت.

باتوجه به گزارشات پالایشگاهی، پالایشگاه ژاپنی ENEOS واحد پارازایلین خود را با ظرفیت 350.000 میلیون تن/ سال در کاوازاکی از 24 اکتبر به دلیل نقص مکانیکی تعطیل کرده است؛ پیش بینی می شود این تعطیلی تا سه هفته طول بکشد. در همین حال، واحد پارازایلین این شرکت با ظرفیت 700.000 تن/ سال در کاشیما که در اوایل سپتامبر تعطیل شد، طی دو هفته آینده مجددا راه اندازی شود؛ در حالی که تعمیرات واحد پارازایلین در واکایاما با ظرفیت 293.000 تن در سال همچنان ادامه خواهد داشت.

بیشتربخوانید:قیمت گازوئیل در اروپا کاهش یافت

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *