احتمال کاهش تقاضا  PVC اروپایی و ترکیه

احتمال کاهش تقاضا  PVC

احتمال کاهش تقاضا  PVC اروپایی و ترکیه به تحلیل بازار نفت و گاز ایران:

ثابت ماندن قیمت های اسپات

قیمت های اسپات اروپا ثابت ماند زیرا تولیدکنندگان همچنان به دنبال هدف گذاری قیمت های مازاد به منظور رسیدگی به افزایش هزینه های انرژی، آب و برق بالادستی پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین بودند که قیمت نفت و نفتا را به بالاترین حد خود در سال گذشته رساند.

براساس داده های گلوبال کامودیتی S&P در 15 مارس مصادف با 24 اسفند 1400، هزینه های بالادستی از آن زمان کاهش یافته است اما میانگین قیمت نفتا 166 دلار در هر میلیون تن در ماه مارس افزایش یافت. در قراردادهای مارس، اجماع بر این بود که تسویه حساب ها در حدود 50 یورو در هر میلیون تن افزایش یابد.

اما اگرچه ریسک واردات به دلیل افزایش هزینه های ذخیره سازی نفت از مسیر خارج شده است و دیگر انگیزه ای برای حمل و نقل به اروپا وجود ندارد، انتظار می رفت که تقاضا تأثیر تورمرا کاهش دهد و خریداران اگر قادر به تأمین هزینه های تولید نیستند، در صورت تمایل می توانند سفارشات خود را کاهش داده و یا تولید را متوقف کنند. در ترکیه نیز منابع تجاری به کاهش پیشنهادات در بحبوحۀ افزایش هزینه های بالادستی اشاره کردند.

قیمت جهانی پی‌وی‌سی در اردیبهشت ۱۴۰۱

در اخرین و جدیدترین خبر پلی وینیل کلراید , PVC آسیایی پس از به تعویق افتادن پیشنهاد جدید در 16 مارس مصادف با 25 اسفند 1400 با ثبات ارزیابی شد. پیشنهادات ماهانه به طور معمول در اواسط هر ماه اعلام می شود. با این حال، با افزایش عدم اطمینان، پیشنهاد تحویل آوریل به تأخیر افتاد.

در بازار بالادستی، معاملات آتی نفت خام غرب پس از رسیدن به بالاترین سطح چند ساله پس از تهاجم روسیه به اوکراین، روند نزولی را در پیش گرفت.

داده های گلوبال کامودیتی S&P نشان داد که قیمت آتی ICE برنت در هفته 27.29 دلار در هر بشکه سقوط کرد تا در 16 مارس مصادف با 25 اسفند 1400 تا 103.12 دلار در هر بشکه ارزیابی شود. صادرات PVC چین به دلیل مختل شدن فعالیت بنادر این کشور با افزایش موارد ابتلا به کووید-19، تا حدودی کند شده است.

افزایش قیمت ها با لغو پیشنهادات در LDPE اروپایی

بازار LDPE اروپا شاهد ادامه روند صعودی قیمت در این هفته بود زیرا قیمت گذاری های بالادستی شرکت و توقف سفارشات اعلام شده توسط تولیدکنندگان شاهد توقف سطوح پیشنهادی بازار از فوریه در سطح سه رقمی بود. در این هفته شنیده شد که برخی از خریداران با احتیاط عمل کرده اند اما سایرین در میان پیشنهادات محدود و افزایش قیمتی که در آوریل انتظار می رود، همچنان تمایل به خرید داشتند.

پیشنهادات نیز همچنان با افزایش 300-200 یورو در هر میلیون تن نسبت به سطوح پیشنهادی فوریه ادامه داشت. شنیده شد که تولیدکنندگان برخی محوله ها را برای افزایش قیمت ها در آوریل کنار می گذارند و برخی دیگر افزایش شدید هزینه های انرژی در ماه مارس را دلیلی برای افزایش قیمت ها می دانند. به گفته منابع، افزایش قراردادهای ماهانه اولیه با افزایش سایر گریدهای پلی اتیلن مطابقت داشت و اساسآ بین 150-130 یورو در میلیون تن شنیده شد.

قیمت گرانول Pvc جهانی

افزایش 2.43 دلاری در هر بشکه ای قیمت نفت خام

قیمت LDPE آسیایی به دلیل قیمت بالای نفت خام در 16 مارس مصادف با 25 اسفند 1400 به طور کلی روند صعودی داشت.تقاضا چندان زیاد نبود و برخی از تاجران با توجه به عدم اطمینان از بازار، تصمیم گرفتند حجم خرید LDPE محلی را کاهش دهند. برخی از کاربران نهایی دورنمای بازار را مثبت نمی دانند زیرا نرخ بهره و قیمت نفت خام رو به افزایش است؛

در حالی که می تواند با تورم میزان مصرف را مهار کرد. قیمت آتی نفت خام ICE برنت ماه می 2.43 دلار در هر بشکه افزایش یافت. در ساعت 4:30 بعد از ظهر به وقت سنگاپور به 103.12 دلار در هر بشکه رسید. در این هفته، میزان پیشنهادات به دلیل نوسانات قیمت نفت خام کمتر بود.

افزایش قیمت ها ی HDPE اروپایی

قیمت HDPE اروپایی در هفته منتهی به 16 مارس مصادف با 25 اسفند 1400 به روند صعودی خود ادامه داد زیرا توقف سفارشات از سوی تولیدکنندگان منجر به دسترسی محدود به مصرف کنندگانی شد که با افزایش قیمت ها مجبور شدند موضع خود را محدودتر کنند. با توجه به ارزیابی های گلوبال پلاتس S&P، قیمت اسپات HDPE شمال غرب اروپا 75 یورو/ میلیون تن در روز و 120 یورو/ میلیون تن در هفته در 16 مارس مصادف با 25 اسفند 1400 افزایش یافت. خریداران به دلیل نگرانی از افزایش هزینه های حمل و نقل تمایل زیادی به خرید نداشتند؛ در حالی که سایر خریداران رویکرد هفته به هفته را در بازار اتخاذ کردند.

افزایش 2.43 دلار در هر بشکه ای قیمت نفت خام

قیمت HDPE آسیایی در هفته منتهی به 16 مارس مصادف با 25 اسفند 1400 افزایش یافت. قیمت آتی نفت خام ICE برنت می 2.43 دلار در هر بشکه در روز افزایش یافت. در ساعت 4:30 بعد از ظهر به وقت سنگاپور به 103.12 دلار در هر بشکه رسید. برخی از کرکرها به دلیل عدم سوددهی، درصدد کاهش نرخ عملیاتی پلی اتیلن بودند. شنیده شد که یک تولیدکننده از خاورمیانه HDPE را با قیمت 1500-1460 دلار در هر میلیون تن پیشنهاد کرده است؛ اگرچه این موضوع تأیید نشده است. به گفته یکی از تاجران، به مبدل های PE کافی دسترسی نداشتند و یا نمی توانستند هزینه های محصول نهایی را بپردازند، در نهایت ترجیح می دادند همچنان متنظر بمانند.

کاهش تقاضا  PP آسیایی در هفته

قیمت های PP آسیایی با تضعیف خرید در 16 مارس مصادف با 25 اسفند 1400 کاهش یافت. با افزایش مجدد شمار مبتلایان به کووید-19 در چین نرخ تقاضا را به شدت ضعیف کرد. محموله های داخلی چین شرقی در آن روز ثابت بودند اما با کاهش 900 یوان/ میلیون تن در هفته به 8700 یوان/ میلیون تن رسیدند.

به گفته یکی از تاجران، با افزایش شدید مبتلایان یک شوک ناگهانی به تقاضا در چین وارد شده است؛ به طوری که بازار PP چین از تقاضای ضعیف کاربران نهایی رنج می برد. معاملات در بازار CFR شرق دور آسیا کسل کننده بود زیرا خریداران به ارزش بالاتری در بازار داخلی رسیدند؛ در حالی که فروشندگان بین المللی به دلیل حاشیه های ضعیف از آن دور ماندند.

کاهش تقاضا  PP آسیایی در هفته

کاهش تقاضا  PP آسیایی در هفته

کاهش قیمت ها در PET آسیایی

قیمت ها در بازارهای PET آسیا در هفته منتهی به 16 مارس مصادف با 25 اسفند 1400 به دلیل کاهش قیمت نفت خام، کاهش داشت. با کاهش قیمت های PX، PTA و MEG در بالادست، احساسات کلی بازار تضعیف شد. تولیدکنندگان به کاهش فعالیت تجاری در بازارهای داخلی شمال شرق و جنوب شرق آسیا اشاره کردند و خریداران در میان نوسانات بالادستی نیز به حاشیه رفتند.

درخواست های بازار صادراتی نیز کاهش یافت زیرا مناطق صادراتی نگرانی خود را از افزایش حمل و نقل ابراز کردند. در بازارهای داخلی چین، با وجود محدودیت های اعمال شدۀ کووید-19، بحث ها کمرنگ بود که با توجه به بسته شدن مسیرهای تحویل و عدم وجود گزینه های تحویل منجر به مشکلات لجستیکی متعددی شد.

قیمت ثابت بوتادین آسیایی

بوتادین آسیایی در 16 مارس مصادف با 15 اسفند 1400ثابت ماند. اکثر فعالان بازار تصمیم گرفتند در میان نوسانات بالادست، موضع “انتظار و دید” را اتخاذ کنند. براساس داده های کامودیتی گلوبال S&P، معاملات آتی ICE برنت در روز 2.43 دلار در هر بشکه افزایش یافت و به 103.12 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت بوتادین محلی چین 100 یوان در میلیون تن کاهش یافت و براساس برابری واردات به 10500 یوان/ میلیون تن در 16 مارس مصادف با 25 اسفند 1400 معادل 1.427 دلار در میلیون تن ارزیابی شده و به روند صعودی که در اواخر فوریه آغاز شد، پایان داد. تایتان مالزی مناقصه ای را برای فروش یک محموله 2000 میلیون تنی اسپات برای نیمه اول آوریل صادر کرد.

قیمت نفتای بالادستی روزانه 15.75 دلار در میلیون تن افزایش داشت تا در 16 مارس مصادف با 25 اسفند 1400 به 921.50 دلار/ میلیون تن CFR ژاپن ارزیابی شود. اسپرد قیمت بین بوتادین و نفتا در این تاریخ 448.50 دلار/ میلیون تن محاسبه شد که بالاتر از اسپرد معمولی بود.

قیمت ثابت بوتادین آسیایی

قیمت ثابت بوتادین آسیایی

افزایش 3.67 دلار پارازایلن آسیایی

پارازایلن آسیایی در 16 مارس مصادف با 25 اسفند 1400، با افزایش 3.67 دلار/ میلیون تن در روز به 1133.67 دلار/ میلیون تن CFR تایوان/ چین و 1113.67 دلار/ میلیون تن فوب کره در بحبوحۀ افزایش لاکها افزایش یافت.

مجموعه انرژی بالادستی در جلسه بعد از ظهر دوباره رشد کرد و معاملات آتی نفت خام ICE برنت در همین تاریخ با قیمت 103.12 دلار در هر بشکه در ساعت 8:30 به وقت گرینویچ بسته شد که 2.43 دلار در هر بشکه در روز افزایش داشت.

افزایش پارازایلن باعث تأخیر در جهش محموله های نفتا C+F ژاپن شد که 15.75 دلار درهر تن در روز به 921.5 دلار در هر میلیون تن افزایش یافت.

به طور همزمان، برخی از تولیدکنندگان بزرگ PTA در میان کاهش تقاضا و حاشیه، دست به اقداماتی زده اند که بازار را نسبت به چشم انداز تقاضا زیر سؤال می برد. پس از انتشار اخبار کاهش قیمت، اسپرد بین پارازایلن و PTA در بازار داخلی چین برای سومین روز متوالی در 16 مارس مصادف با 25 اسفند 1400، 253.72 یوان در میلیون تن بهبود یافت که نسبت به ابتدای هفته 287.145 یوان/ میلیون تن افزایش یافت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *