بازار روغن‌پایه خاورمیانه به تحلیل ICIS

,
بازار روغن‌پایه خاورمیانه به تحلیل ICIS

بازار روغن‌پایه خاورمیانه بر اساس تحلیل ICIS به گزارش بازار نفت و گاز ایران:

آشنایی با ICIS

موسسه ICIS که یکی از مؤسسات تحلیلگر قوی در بازار است در چند زمینه متفاوت از کالاهای موردنیاز صنایع از قبیل گاز طبیعی، روغن‌پایه، نفت خام، فراورده‌های نفتی و مشتقات نفت خام، کودهای شیمیایی، آمونیاک و گوگرد، تحلیل‌های قیمتی به فعالان بازار ارائه می‌کند.

این موسسه مستقل که اسم کامل آن Independent Commodity Intelligent Services است همان‌گونه که از نامش پیداست خدمات هوشمندی به فعالان بازار ارائه می‌نماید و با توجه به فراز و نشیب قیمت‌ها و بررسی دقیق و مستمر میزان عرضه و تقاضا و در نظر داشتن اتفاقات حوزه انرژی و کالاهای ارزشمند بر اساس جغرافیای هر منطقه نسبت به کشف قیمت یک کالا در مناطق مختلف تحلیل‌های ارزشمندی ارائه می‌نماید که گروه تحلیلی نفت و گاز نیز با بررسی این گزارش‌ها و گزارش‌هایی از مؤسسات مشابه دیگر همچون آرگوس و پلتس سعی در ارائه خدمات به فعالان اقتصادی دارد.

یکی از نکات جالب‌توجه در بررسی‌های موسسه مذکور نگاه ویژه این موسسه به مناطق مختلف است. این موسسه مناطق بررسی خود را به هفت منطقه در جهان تقسیم نموده و گزارش‌های هر منطقه را با متخصصان هر حوزه در آن منطقه پایش می‌نماید و صحت گزارش‌ها دقیق این موسسه به‌گونه‌ای است که بسیاری از خریداران و فروشندگان بر اساس آن معاملات خود را انجام می‌دهند.

با توجه به اینکه منطقه خاورمیانه یکی از قطب‌های بزرگ انرژی و کالاهای صنعتی و کشاورزی ارزشمند یا Commodity است، این منطقه به‌صورت ویژه تحت پایش این موسسه قرارداد و با توجه به اطلاعات دقیقی که این موسسه ارائه می‌نماید گروه تحلیلی نفت و گاز نیز در تحلیل بازار روغن‌پایه در حوزه خاورمیانه به برخی از آمارهای ارائه‌شده آن استناد می‌نماید.

وضعیت روغن پایه در منطقه آسیا

وضعیت روغن گروه‌های سه‌گانه

همان‌گونه که در گزارش‌های قبلی گروه تحلیلی نفت و گاز اشاره‌شده بود روغن‌ها در سه گروه طبقه‌بندی می‌شوند هر گروه چند نوع روغن را دربرمی گیرد که بعضاً قابلیت جایگزینی با یکدیگر را رادارند. تا تاریخ ۱۶ دسامبر که مصادف با ۲۵ آذرماه بود قیمت روغن‌های گروه یک که با پیشوند SN شناخته می‌شوند به دلیل کمبود تقاضا رو به کاهش بوده است.

روغن‌های SN150 و SN500 تحویل فوب ایران به دلیل کاهش تعداد معاملات کاهش قیمت داشتند که این کاهش برای ترم تحویل فوب ایران تا 50 دلار درهرتن و برای ترم تحویل CFR در امارات تا 45 دلار در هر تن بود.

روغن‌های گروه دو نیز که با پسوند N شناخته می‌شوند و به‌عنوان‌مثال روغن‌های N500 و N600 برای تحویل با ترم تحویل CFR امارات نسبت به روغن‌های گروه یک ثبات بیشتری داشتند و البته در مواردی نیز کاهشی بودند و تا 80 دلار در هر تن کاهش قیمت داشتند و عمدتاً به مقصد شمال شرق آسیا ارسال شدند.

گروه سوم نیز که با پسوند CST شناخته می‌شوند بازار باثبات و رو به کاهش قیمت داشتند. بیشترین کاهش قیمتی این نوع روغن که روغن گران‌قیمت و ارزشمندی است 110 دلار بوده است هر تن روغن گروه سوم از نوع 4cst به قیمت 1330 دلار وهرتن قیمت روغن نوع سوم بانام 6cst به قیمت 1340 دلار معامله شد.

دو محموله 3000 تنی از بندرها امام خمینی و بندر بوشهر ایران به مقصد بندرحمیریا در امارات حمل گردید که هزینه حمل هر تن 30 تا 50 دلار بود. هزینه محموله‌های صادراتی ایران به هندوستان که در حدود 2500 تا 3000 تن بودند هزینه حمل آن‌ها از قرار هر تن 40 دلار بود. هزینه حمل هر تن روغن‌پایه گروه سوم از شمال شرق آسیا به امارات بین 60 تا 70 دلار بوده است.

توضیح این نکته ضروری است که هزینه حمل و موارد لجستیکی دیگر همچون وقفه در تخلیه محموله نقش مهمی در تعیین قیمت روغن در هر منطقه دارد وهمان طور که در گزارش‌های قبلی گروه تحلیلی نفت و گاز ذکرشده بود در بندرهایی که برای تخلیه بار نیاز به معطل ماندن کشتی است حاشیه سود برای خریداران بسیار کم می‌شود به همین دلیل در محاسبات قیمت نهایی روغن، قیمت حمل و موارد لجستیکی دیگر همانند قیمت بیمه کالا نقش مهمی در تصمیم‌گیری برای خرید دارد.

تحلیل بازار روغن پایه از موسسه ICIS

وضعیت روغن گروه‌های سه‌گانه

وضعیت روغن گروه‌های سه‌گانه

کاهش تقاضای روغن تأثیری بر میزان تولید نداشته است

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز علی‌رغم کاهش تقاضا بخصوص برای روغن‌های گروه اول، تولید کماکان ادامه دارد و گزارشی مبنی بر تعطیلی واحد‌های عمده تولیدی در منطقه خاورمیانه منتشرنشده است اگرچه معمولاً در نیمه دوم دسامبر که به‌تدریج فعالیت بازارها کاهش می‌یابد در طول تعطیلات سال نو میلادی امکان کاهش مصرف روغن و پایین آمدن تقاضا و پر شدن انبارهای روغن محتمل است و در صورت پر شدن مخازن نگهداری روغن، قطعا تولید با کاهش مواجه خواهد شد.

البته عامل مهم دیگری که می‌تواند کاهش تقاضا و کاهش قیمت را به دنبال داشته باشد خیز مجدد ویروس کوید 19 در قالب سویه او میکرون است که بیم اعمال مقررات منع تردد ویا بستن برخی مراکز کسب وکاررا به دنبال دارد و خریداران را به دلیل عدم اطمینان از وضعیت آینده بازار با تردید مواجه می‌سازد.

بررسی موسسه آرگوس از بازار روغن پایه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *