مروری بر بازار فراورده‌های نفتی آسیا آذر 1400

بازار فراورده‌های نفتی آسیا

تأثیر او میکرون بر بازار نفت پایان سال

درحالی‌که پیش‌بینی‌های اولیه بازار فراورده‌های نفتی برای ماه‌های نوامبر و دسامبر حاکی از رشد تقاضا و یا حداقل ثبات تقاضا بود، ولی پیدا شدن سویه جدید کوید ۱۹ با نام اومیکرون تا حد زیادی پیش بینی ها را برهم‌ زد و خیلی از فراورده‌ها با کاهش تقاضا و درنتیجه کاهش قیمت مواجه شدند و به عنوان نمونه بازار نفتا که همیشه با مشتری و تقاضای زیاد مواجه بود وارد فاز کاهشی شده و در هفته منتهی به سوم دسامبر از رونق همیشگی خود فاصله گرفته بود.

این در حالی است که معمولاً ماه دسامبر به دلیل تعطیلات شروع سال نو میلادی با فراز و نشیب‌های افزایشی و کاهشی توأم بوده است. افزایشی به دلیل انجام ترددهای بیشتر و خرید در شروع سال نو و درنتیجه مصرف بیشتر بنزین و کاهشی به دلیل تعطیلی چندروزه فعالیت‌های اقتصادی و کاهش نسبی ظرفیت‌ها ی واحد‌های پالایشی.

به همه این موارد در دسامبر امسال باید موضوع سویه جدید Covid 19 یعنی سویه اومیکرون را نیز اضافه نمود. در حال حاضر و با توجه به نگرانی‌های گسترده از گسترش این سویه که از آفریقای جنوبی شیوع یافته، اغلب کشورهای اروپایی مجدداً مقررات سختی را اعمال نموده‌اند ضمن اینکه میزان ابتلا و مرگ‌ و میر نیز در اروپا مجدداً رو به افزایش است و مجموعه این عوامل به کاهش قیمت بیشت فرآورده‌های نفتی دامن زده است.

قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی

قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی

کاهش تولید شرکت‌های دولتی چین

بررسي واکنش بازار به فراورده های نفتی در بازار بنزین آسیا در هفته منتهی به سوم دسامبر که مصادف با ۱۲ آذر است درحالی‌که اصلاح قیمت‌ها و تا حدودی کاهشی بود.

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز و بر اساس مستندات و گزارش‌های دقیق موسسه پلتس، چهار شرکت دولتی چین بانام‌های پتروچاینا، سینوپک، سینوکم و Cnooc برنامه تولید خود در ماه نوامبر را به گونه‌ای برنامه ‌ریزی نمودند که حداکثر خوراک نفت خام ورودی پالایشگاه‌های آن‌ها به ۷.۸ میلیون بشکه در روز برسد و پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود که درمجموع بالغ‌ بر ۹.۵۲ میلیون بشکه در روز است تولید نمایند.

احتمالاً در ماه دسامبر نیز پالایشگاه‌های دولتی با همین میزان پالایش نفت خام تا پایان سال به کار خود ادامه خواهند داد زیرا فشاری که برای تولید گازوئیل و عرضه به بازار وجود داشت هم‌اکنون تا حدودی مرتفع گردیده است.

کاهش تقاضای نفتا پس از آربیتراژ از غرب

عرضه بیشتر نفتا از طریق آربیتراژ از غرب و همچنین استفاده از گاز مایع باعث گردید که تقاضا برای نفتا در منطقه آسیا و اقیانوسیه و خلیج فارس کاهش یابد. بسیاری از متقاضیان نفتا با توجه به اینکه قیمت گاز مایع در حدود ۹۰ درصد قیمت نفتا می باشد و بسیاری از مصارف کاربری نفتا را دارد ترجیح می‌دهند از این فاصله قیمتی حداکثر بهره‌برداری را به نمایند و در مواردی که امکان استفاده از گاز مایع به‌ جای نفتا وجود داشته باشد گاز مایع خریداری کنند.

به گزارش و با بررسی تیم تحلیلی نفت و گاز از مصرف نفتا در ژاپن، قیمت یک بشکه نفتا در پایان معاملات روز یازدهم آذر بیش از ۱۳ دلار کاهش قیمت داشت و به ۶۶۰ دلار در هر تن رسید. تولید کنندگان و کسانی که از طریق واحدهای کراکر در کره جنوبی از نفتا برای تولید محصولات خود استفاده می کردند اخیراً اعلام نمودند که با توجه به قیمت کمتر گاز مایع ترجیح می‌دهند بخش زیادی از نیاز خود را از طریق گاز مایع تأمین نمایند.

بیشتر بخوانید:قیمت جهانی اوره

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *