تحلیل آرگوس از بازار جهانی قیر

,
تحلیل آرگوس از بازار جهانی قیر

تحلیل آرگوس از بازار جهانی قیر در می 2022 به نقل از بازار نفت و گاز ایران

رشد فصلی بازار جهانی قیردر اروپا

نوسانات قیمت قیر به تحلیل آرگوس با شروع فصل ساخت و ساز و آسفالت جاده ها مصرف قیر در بسیاری از بازارهای منطقه ای، پس از روند آرامی که به دلیل افزایش قیمت قیر و همچنین سوخت های مورد استفاده در کارخانجات و ماشین آلات، به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

کنفرانس قیر و آسفالت آرگوس که در 13-12 می برابر با 23-22 اردیبهشت در فرانسه برگزار شد، اعلام کرد که مصرف قیر اروپا در چهار ماه اول سال 2022 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است؛

افزایش قیمت تا حدودی مسبب کاهش شدید نرخ رشد هستند. عملکرد بازار در آوریل، نسبت به دیگر ماه ها و سال های گذشته، بسیار ضعیف بود. آرنولد واچ مدیر توسعه کسب و کار گروه کولاس قیر قاره ای[1] در این کنفرانس گفت این تنها عاملی است که منجر به افزایش سهام در برخی از بازارهای شمال غربی اروپا به ویژه آلمان و بنلوکس شده و کاهش تقاضای ماه می را، حتی با افزایش میزان فعالیت ها نیز در پی دارد.

بیشتر قیمت کامیون های حامل قیر در بازارهای داخلی و صادرات نسبتآ ثابت محاسبه شدند، اگرچه در بخش هایی از شمال غرب و مرکز اروپا این قیمت ها بالا بودند. پرمیوم محموله های صادراتی HSFO روتردام و بالتیک با 3-2 دلار در هر تن افزایش به ترتیب 40 و 30 دلار به ازای هر تن ارزیابی شد.

با این حال، قیمت های قطعی کاهش یافت زیرا محموله های HSFO با ترم تحویل fob روتردام در هفته منتهی به 13 می برابر با 23 اردیبهشت افت شدیدی را ثبت کردند.

[1] Colas unit Continental Bitumen

تضعیف تقاضای منطقه ای مدیترانه

قیمت محموله های منطقه ای کاهش یافت و نشان دهندۀ افت محموله های HSFO در هفته منتهی به 13 می مصادف با 23 اردیبهشت، در مقایسه با هفته اول ماه جاری، به دلیل نوسانات شدید بازار نفت است.

از طرفی، تضعیف تقاضا در شمال افریقا و بازارهای کلیدی دریای سیاه مانند رومانی، همراه با افزایش نرخ حمل و نقل، HSFO مدیترانه را با هدف بالا بردن قیمت اکثر محموله های مدیترانه ای تحت فشار قرار داد.

تضعیف تقاضای منطقه ای و عرضه مازاد بیشترین تأثیر را بر تأمین کنندگان پالایشگاه های مرکز و شرق مدیترانه دارند. ارزیابی محموله های مدیترانه ای بدون تغییر ماندند و صادرات ایتالیا با تخفیف 20-15 دلار در هر تن fob به قیمت های منطقه ای HSFO همچنان ضعیف ماند.

محموله های صادراتی یونان و ترکیه با تخفیف 15-10 دلار به ازای هر تن fob محاسبه شدند، در حالی که محموله های اسپانیایی در مقایسه با محموله های HSFO مدیترانه با ترم تحویل fob با تخفیف 5- دلار در هر تن ارزیابی شدند.

با ادامه تجارت گسترده از مدیترانه به شمال اروپا و با توجه بالا بودن نرخ حمل برای این جابجایی ها، این روند بعنوان یک عامل اضافی در حفظ بهای fob مدیترانه محسوب می شود زیرا برخی از تأمین کنندگان منطقه ای برای فروش محصولات مازاد خود در تلاش هستند.

شرکت تجاری بین الملل ویتول تانکر قیر 9.230 dwt آسفالت سمینول را به شرکت آسفالت رابیس فروخت که آن را در تانکرهای خود در پایانه های غرب افریقا عرضه می کند. همچنین، نام محموله را به آسفالت ترانگا تغییر داد.

وقفه‌های کوتاه تولید در اروپا

وقفه‌های کوتاه تولید در اروپا

قیمت های متفاوت قیر در افریقا

روند قیمت ها در بازارهای افریقا متفاوت بود و قیمت صادرات خلیج میدایست نیز به بنادر شرق افریقا کاهش یافت؛ در حالی که قیمت های جنوب افریقا روند افزایشی در پیش گرفته بودند.

تحویل محموله به پایانه های وارداتی در غرب و شرق افریقا و همچنین افریقای جنوبی برای عرضه به بازارهای داخلی و بازارهای جنوب افریقا که به طور سنتی از افریقای جنوبی تغذیه می شوند صورت می گیرد.

افزایش قیمت قیر سنگاپور در پی عرضه محدود

قیمت قیر سنگاپور به دلیل عرضه محدود و وقفه در برخی پالایشگاه های کلیدی افزایش یافت. سه محمولۀ 3.000 تنی با قیمت های 545، 550 و 555-554 دلار در هر تن fob سنگاپور برای بارگیری در ژوئن به مقاصد ویتنام و اندونزی معامله شدند. دو محموله 1.500 و 5.000 تنی نیز با قیمت 565-560 دلار به ازای هر تن fob سنگاپور به خریداران در اندوزی فروخته شد.

پیشنهادات برای محموله ها با بارگیری در ژوئن در طول هفته عمدتآ با قیمت 570-553 دلار در تن fob سنگاپور از سوی پالایشگاه ها و معامله گران شنیده شدند، در حالی که دیگر پیشنهادات بین 550-540 دلار در تن بودند.

برای حفظ یا تشدید کاهش تولید پالایشگاهی در سنگاپور، بارگیری در ژوئن برای پالایشگاه ها محدود شد. اما با توجه به کاهش اسپرد قیر و HSFO در این هفته، این محدودیت می تواند به کاهش حاشیه سود پالایشگاه ها منجر شود.

با توجه به ارزیابی های بازارهای آزاد آرگوس (AOM)، ترافیگورا محموله 4.000 تنی گرید pen 70.60 را برای بارگیری بین 5-1 ژوئن برابر با 15-11 خرداد با قیمت 620 دلار در هر تن fob سنگاپور معامله کرد. همچنین، یک محموله 7.000 تنی از همین گرید با بارگیری در همین تاریخ اما با قیمت 580 دلار در هر تن fob سنگاپور نیز داد و ستد کرد.

تولد دوبارۀ بازار وارداتی چین

تحلیل آرگوس از بازار جهانی قیر نشانه هایی از بازگشت در بزرگترین بازار وارداتی چین مشاهده شد زیرا قیمت های ایکس ورک در شرق و جنوب این کشور به حدود 20 درصد بالاتر از ماه قبل افزایش داشت.

آخرین قیمت های ایکس ورک در شرق و جنوب چین حدود 4.650 و 4.630 یوان در هر تن است. قیمت های داخلی چین با کاهش اخیر تولید قیر در این کشور و کاهش محدودیت های کووید-19 به طور جدی حمایت شده است. این امر همواره با قوی تر شدن دلار در برابر یوان، واردکنندگان چینی را تشویق کرد تا در هفته گذشته پیشنهاد قیمت محموله های دریایی را افزایش دهند.

شیب نزولی بازار ایران

قیمت قیر ایران با کاهش تقاضا و کاهش ارزش ریال در برابر دلار امریکا 15 دلار در هر تن ریزش داشت. برخی از خریداران بر حسب نیازشان خرید کردند، در حالی که برخی از تأمین کنندگان با توجه به وضعیت فعلی پیشنهاد و خرید خوراک VB را لغو کردند.

همچنین نوسان قیمت نفت خام و HSFO نیز کاهش برخی فعالیت ها را به دنبال داشت. از طرفی، نوسانات شدید نرخ ارز در بازار آزاد طی هفته بین 257.500-249.500 ریال باعث ایجاد شکاف گسترده با سکوهای داخلی 298.000-279.000 ریال شد.

قیمت محموله فله در این هفته بین 420-410 دلار در هر تن fob بندرعباس ارزیابی شد که 15 دلار به ازای هر تن کاهش داشت. با این حال، عرضه بیشتر از تقاضا بود. در اوایل این هفته، چند تأمین کننده پیشنهادی با قیمت 425-422 دلار در هر تن fob عرضه کردند اما خریداران آن را نپذیرفتند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *