جدیدترین اخبار نفت جهانی

اخبار نفت جهانی

بررسی های آرگوس از اخبار نفت جهانی در 10 ژوئن به نقل از  بازار نفت و گاز ایران

 

آمادگی اوپک پلاس برای افزایش سرعت تولید

همیشه عرضه توانسته است نیازهای تقاضا را تأمین کند. اما این امر با توجه به روند بازار نفت در سال جاری می تواند به بدترین شکل ممکن هم صورت بگیرد. به دلیل سالها سرمایه گذاری نامنظم و تسریع در کاهش ظرفیت ها در دوران قرنطینه کووید-19 باعث تضعیف زنجیرۀ تأمین شده است و اکنون روسیه خود را به یک کشور منفور در جهان تبدیل کرده است.

قیمت ها روند صعودی اتخاذ کرده اند تا بعنوان تنها راه حل کوتاه مدت در بازارهای نفت بسیار فشرده به حجم تقاضا پاسخ دهند. در اینجا این سؤال مطرح می شود که تا چه اندازه میتوان رفتار مصرف کننده را مدیریت کرد و یا اینکه اوضاع اقتصادی تا چه حد بی ثبات کننده خواهد بود. منابع کمتری برای عرضه جدید وجود دارد. اوپک پلاس موافقت کرده است تا هر چه سریع تر به بازی “کاهش تولید خود” پایان دهد.

در بازار کاغذ، این سازمان متعهد شده است که با بالا بردن سهمیه سپتامبر، تولید را در ماه های ژوئیه و آگوست تا حدود 650.000 بشکه در روز افزایش دهد. عملآ هیچ راهی برای درک کامل این موضوع وجود ندارد زیرا بسیاری از اعضای اوپک پلاس سطح تولید خود را حفظ می کنند. سهیل محمد فرج المزروعی، وزیر نفت امارات متحده عربی می گوید در مقایسه با میزان تولید تعیین شده، تقریبآ 2.6 میلیون بشکه در روز عقب هستند و این رقم بسیار بالایی است.

ممنوعیت بیمه ای  محموله روسی در اخبار نفت جهانی

ممنوعیت پیشنهادی اتحادیه اروپا برای بیمه دریایی نفتکش های حامل نفت روسیه می تواند صادرات به طرز چشمگیری کاهش دهد، به ویژه اگر بریتانیا به آن ملحق شود. ممنوعیت واردات نفت از طریق دریا از روسیه با به توافق رسیدن سران اتحادیه اروپا در پایان ماه می بر سر ششمین دور تحریم ها علیه روسیه، تیتر خبرها شد.

اما ممنوعیت بیمه دریایی در قالب همان بسته تحریمی که جنجال کمتری در خبرها داشت، می تواند اثرات بیشتری بر جریان نفت روسیه داشته باشد. این تحریم ها بلافاصله اپراتورها و نهادهای اتحادیه اروپا را از ارائه هرگونه بیمه یا قرارداد مالی جدید برای حمل و نقل دریایی نفت روسیه به کشورهای ثالت منع می کند. شورای اروپا برای قراردادهای موجود یک دورۀ انحلال تا 5 دسامبر برابر با 14 آذر در نظر گرفته است.

این ممنوعیت با پوشش دادن بازار بیمه اتکایی می تواند دسترسی به کشتی های حامل را محدود کند. اگر همان طور که انتظار می رود بریتانیا از اتحادیه اروپا پیروی کند، صادرات روسیه کمتر و کمتر خواهد شد. اکثر شرکت های بیمه در سراسر جهان، حتی مواردی که خارج از اتحادیه اروپا فعال هستند، از بازارهای بیمه اتکایی لندن و اروپا استفاده می کنند.

به گفته کارگزاری کشتی BRS بیمه مسئلۀ اصلی است و تا زمانی که کشورهای غیر OECD همچنان تمایل به خرید بشکه های نفت روسیه دارند، صادرات هم ادامه خواهد داشت اما ممنوعیت بیمه و بیمه اتکایی احتمالآ بسیاری از مالکان نفتکش ها را از صادرات محموله های روسیه باز می دارد.

 

انتقال مجدد نفت از طريق خط لوله عراق – تركيه

انتقال مجدد نفت از طريق خط لوله عراق – تركيه

خبر جدید بازار نفت

حمایت چین از ESPO روسی

در اخبار نفت جهانی تقاضای ثابت چین دست کم در حال حاضر به افزایش صادرات نفت خام روسیه گرید بلند (مخلوط) ESPO در سطح بالا کمک می کند. محموله های دریایی بلند ESPO از بندر کوزمینو در شرق روسیه با وجود کاهش تولید روسی به دلیل خودتحریمی کشورها پس از تهاجم نظامی مسکو به اوکراین، همچنان بالا است. با توجه به داده های شرکت ورتکسا، بیش از 810.000 بشکه در روز بلند ESPO بین 30 آوریل تا 31 می برابر با 10 اردیبهشت تا 10 خرداد در کوزمینو بارگیری شده است.

این رقم تا قبل از شروع درگیری ها در اوکراین 785.000 بشکه در روز بوده است. علاوه براین، میزان صادرات ژوئن هم 765.000 بشکه در روز ارزیابی شده است. چین تقریبآ تمام بلند ESPO بارگیری شده در کوزمینو را خریداری می کند. انتظار می رود یونیپک محموله های خود را در سیستم پالایشی خود اجرا کند اما بیشتر محموله های دیگر ممکن است به پالایشگاه های استان شاندونگ منتقل شوند. SPI به دنبال بارگیری نفت خام از کوزمینو در حدود 15 ژوئن برابر با 25 خرداد به مقصد شمال چین است.

پالایشگاه های چینی خرید بلند ESPO برای تحویل در جولای را آغاز کرده اند. اما فروش نفت خام روسیه با ترم تحویل des (تحویل از کشتی) شاندونگ با تخفیف های بسیار کمتری نسبت به قیمت های بنچمارک fob کوزمینو انجام می شود. این اسپرد به این دلیل افزایش می یابد که برخی از پالایشگاه های مستقل چینی قادر به خرید با ترم fob نیستند زیرا فاقد امکانات اجارۀ کشتی بوده و مجبور به پرداخت هزینۀ تحویل محموله ها به بنادر نیز هستند؛

در حالی که برخی از تولیدکنندگان روسی فروش fob را ترجیح می دهند. محموله های بلند ESPO که قرار است در ژوئیه به چین وارد شوند، با تخفیف های 4-3 دلاری در هر بشکه در بازار آتی ICE برنت سپتامبر با ترم des شاندونگ فروخته شده اند. اما بلند ESPO بارگیری شده در جولای با تخفیف حدود 20 دلار در هر بشکه نسبت به معیار خلیج میدایست دبی با ترم fob کوزمینو ارزش گذاری شد.

 

تناقضات بنزین امریکا در اخبار نفت جهانی

قیمت بنزین امریکا در تابستان سال جاری چندان متعادل نبود؛ اگرچه برخی پیش بینی می کنند که بازارها به زودی می توانند دوباره به تعادل برسند زیرا مصرف کنندگان در صدد هستند تا از خود در برابر افزایش قیمت ها محافظت کنند. قیمت بالای نفت خام و کمبود ترکیبات اصلی بنزین، افزایش قیمت پمپ بنزین های ایالات متحده در فصل تابستان را تشدید کرده است.

ارقام EIA نشان می دهد که میانگین قیمت بنزین در سراسر ایالات متحده در اولین هفته از ژوئن به رکورد کمتر از 5 دلار در هر گالن امریکا رسید که در مقایسه با هفته اول ژانویه 42 درصد رشد داشت. افزایش سریع قیمت ها و تورم در سایر بازارها سیاستمداران را به اتخاذ تدابیری برای کمک به کاهش قیمت ها سوق داده است من جمله بهره برداری از سهام استراتژیک، تسهیل در قوانین ترکیب اتانول و مالیات دولتی بر بنزین.

کاهش ذخایر نفت برخلاف رشد قیمت

ذخایر نفت تجاری خشکی (آف شور) در ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن عمدتآ در ماه می در مقایسه با آوریل ثابت بود. افزایش 9.1 میلیون بشکه ای ذخایر محصولات تقریبآ با کاهش 9 میلیون بشکه ای ذخایر نفت خام جبران شد. افزایش ذخایر محصولات ناشی از رشد نرخ بهره وری پالایشگاهی در شرایطی است که حاشیه سود بسیار بالا باشد.

کاهش ذخایر نفت خام تا حدودی به دلیل کاهش تولید روسیه و همچنین شکست ائتلاف اوپک پلاس در حفظ سهمیه های خود است. با توجه به ارزیابی های آرگوس، تولید گروه اوپک پلاس در ماه می تقریبآ 2.8 میلیون بشکه در روز کمتر از هدف خود بود. ذخایر نفت خام و فرآورده های نفتی ایالات متحده در ماه می نسبت به آوریل 13 میلیون بشکه رشد داشت که بالاترین رشد ماهانه در دو سال گذشته را به ثبت رساند.

بازارهای امریکا با توزیع نفت از ذخایر راهبردی (SPR) جان دوباره گرفتند. ایالات متحده با همکاری آژانس بین المللی انرژی در آوریل اعلام کرد که در واکنش به اعمال تحریم ها علیه صادرات نفت روسیه، ذخایر راهبردی نفت خود را در دسترس بازار قرار خواهد داد. این حجم از توزیع در هفته اخیر به بیش از 1 میلیون بشکه در روز رسید.

ادامه صعود قیمت نفت

در اخبار نفت جهانی قیمت جهانی نفت به دلیل نگرای های عرضه روند صعودی داشت که بیش از آن نگرانی ها از تأمین تقاضا را جبران کرد زیرا چین مجددآ قرنطینه را در بخش هایی از شانگهای اعمال کرد. شاخص حوزه آتلانتیک شمالی Dated بین 31 می تا 9 ژوئن برابر با 19-10 خرداد با 3.84 دلار افزایش در هر بشکه به بشکه ای 128.35 دلار رسید؛

در حالی که شاخص امریکایی وست تگزاس اینترمدییت (WTI) با 6.84 دلار رشد به 121.51 دلار به ازای هر بشکه صعود کرد. این نگرانی ها وجود دار د که ایران ممکن است از پایبندی به توافق هسته ای سر باز زند که احتمال افزایش عرضه های خود را به عقب می اندازد. اختلال در روند عرضه لیبی همچنان ادامه دارد.

در اعتراضات لیبی، معترضان در حال بستن میدان نفتی 200.000 بشکه ای ساریر در شرق لیبی هستند. اعلام ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا در این هفته به تشدید احتمالی عرضه دامن خواهد زد. پس از اعلام تحریم کامل واردات نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا از سال 2023، حاشیه سود گازوئیل در شمال غرب اروپا در هفته اول ژوئن به 58 دلار در هر بشکه رسید؛

در صورتی که این رقم در ماه می و آوریل به ترتیب 37.60 و 46 دلار در بشکه بود. پرمیوم محموله سوخت جت شمال غربی اروپا به دریای شمال Dated نیز ثابت ارزیابی شد. پالایشگاه ها به دنبال خودتحریمی واردات گازوئیل روسیه، تولید گازوئیل را در اولویت قرار می دهند و این کار باعث فشرده شدن حلقۀ عرضه می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *