صادرات روغن پایه

وضعیت صادرات روغن پایه جهانی روغن‌ پایه از نگاه آرگوس به نقل از بازار نفت و گاز ایران:

خروج بازار روغن‌ پایه از رکود

در روز جمعه یکم بهمن‌ ماه مصادف با ۲۱ ژانویه تقاضا برای روغن‌ پایه در روسیه و اروپا با ثبات بود. بر اثر این تقاضا و همچنین کاهش عرضه، قیمت‌ها موردحمایت قرار گرفت. این قیمت‌ها با توجه به سابقه مکرر کاهش در ماه‌ های گذشته قیمت‌های مناسبی بودند. پایین‌ ترین قیمت‌ها مربوط به روغن‌ های با درجات سنگین آمریکا بود که اندکی میل به کاهش داشتند. در آسیا به دلیل افزایش قیمت نفت خام و گازوئیل، قیمت‌ های روغن‌ پایه مسیر صعودی داشتند.

تولیدکنندگان روغن‌ های پایه که در ماه‌های گذشته افت شدید قیمت‌ها را تجربه کرده بودند و بعضی انبارهای آن‌ها به دلیل کمبود مشتری پر می‌شد اکنون قیمت‌های بالاتری را مطالبه می‌کنند و به نظر می‌رسد بازار روغن‌های پایه و بخصوص روغن‌های سبک‌ تر تا حد زیادی از رکود خارج‌ شده و روند صعودی را در پیش‌ گرفته است.

فروشندگانی که برای ایجاد انگیزه خرید در خریداران، اقدام به ارائه تخفیف به خریداران می‌کردند، اکنون با گران شدن نفت خام گران شدن خوراک واحد های روغن و گازوئیل و درعین‌ حال افزایش تقاضاهای خرید، دیگر ناچار به ایجاد مشوق‌های خرید برای خریداران نیستند زیرا مشتریان دست‌ به‌ نقد در بازارها آماده خرید محصولاتشان هستند.

تقاضا برای خرید روغن‌ پایه بخصوص در آسیای جنوب شرقی و چین بیشتر از سایر مناطق است.

در هندوستان تولیدکنندگان روغن‌پایه به‌شدت سرگرم تولید و عرضه روغن باقیمت‌های رقابتی و با حمایت خریداران، هستند. هندی‌ها نگران آن هستند که در ماه‌ های آینده تقاضا به حدی برسد که از عرضه بیشتر شود و بازار دچار کمبود گردد.

به دلیل تقاضای زیاد در بازار هندوستان، از هم‌ اکنون نشانه‌هایی از کمبود محصولات روغن در بازار هندوستان دیده می‌شود که دولتمردان سعی دارند با عرضه بیشتر مانع از کمبود روغن در بازار شوند و از بحران روغن که در سال گذشته‌ در بسیاری از بازارهای جهانی رخ داد پیشگیری نمایند.

بازار روغن پایه در اروپا

البته تقاضا برای روغن‌های با درجه سبک‌تر بیشتر است ولی برای برایت استاک با توجه به فراوانی در بازار، خریداران نگرانی چندانی ندارند زیرا تقاضا ها برای برایت استاک با میزان عرضه همخوانی دارد‌ شاید بتوان گفت میزان عرضه زیاد و تقاضا کم است ولی در عین‌ حال برای ماه‌های آینده‌ نگرانی از کمبود عرضه کماکان وجود دارد و بیم آن می‌رود که بازار روغن آرامش خود را از دست بدهد.

در حال حاضر به دلیل کمبود تقاضا بخصوص از سوی کشور چین، هیچ کمبودی مشاهده نمی‌شود. فروشندگان قیمت جهانی روغن پایه هم‌اکنون قیمت هر تن روغن‌های سبک خود را حداقل ۷۰۰ دلار اعلام نموده‌اند. حتی همین قیمت هم تخفیف هوایی در درون خود دارد و با توجه به تقاضای زیاد در منطقه آسیا و بخصوص هندوستان، این قیمت ثبات دارد و پیش‌ بینی می‌شود افزایش یابد.

البته قیمت بالای هزینه‌های حمل که در اثر گرانی سوخت سنتورهای دریایی رخ‌ داده است به پیچیدگی‌ های فرمول تعیین قیمت می‌افزاید. ممکن است در اثر مشکلات لجستیکی و کمبود وسایل حمل، عرضه‌ها بدون خریدار بماند که با توجه به تقاضای زیاد، چاره کار برای روان‌تر شدن انجام معاملات، افزودن قابلیت‌های ناوگان‌ های کشتیرانی کشورهای منطقه است.

آرامش در بازار روغن‌پایه جهانی فوریه 2022

صادرات روغن پایه

صادرات روغن پایه

 خرید روغن پایه خاورمیانه

نگاهی به بازار روغن پایه در شمال شرق آسیا

نگاهی به بازار روغن پایه در شمال شرق آسیا

نگاهی به بازار روغن پایه در شمال شرق آسیا

در سال جدید باید مجددا خریدهای زیادی انجام شود تا مخازن خالی پر شوند. در این منطقه نیز همانند کشور چین مشکلات لجستیک وجود دارد و واردکنندگان بعضی از محصولات موردنیاز خود را از بازارهای مجاور همچون بازار چین تأمین می‌کنند.

به همین دلیل ذخایر روغن چین نیز در حد پایینی قرارداد و در حال حاضر تولیدکنندگان چینی با تمامی ظرفیت و حتی بالاتر از ظرفیت تولید و با افزودن بار اضافی بر روی واحد‌های تولیدی سعی در برآورده نمودن تقاضای موجود محلی و یا تقاضا های کشورهای هم‌جوار دارند.

پیش‌بینی می‌شود پس از پایان تعطیلات سال Lunar که در پایان ماه ژانویه است تقاضا های بیشتری روانه بازار گردد و از هم‌ اکنون تولیدکنندگان و توزیع‌ کنندگان به فکر چاره جهت رفع کمبود احتمالی هستند. آن‌ها ناچار هستند با هر هزینه ممکن، وسیله حمل شامل کشتی و بارج را تأمین کنند تا بتوانند محصولات تولید شده را به فروش برسانند.

از بروز بحران و نایاب شدن روغن در صورت افزایش تقاضا ها جلوگیری کنند و البته دغدغه اصلی آن‌ها این است

که اگر به هر دلیل تقاضا کاهش یابد آیا صرف هزینه‌ های زیاد لجستیک باعث ضرر و زیان آن‌ ها نخواهد شد؟

اگرچه کاهش شدید تقاضا نامحتمل است ولی امکان وقوع مسائل پیش‌ بینی‌ نشده را نیز نمی‌توان از نظر دور داشت.

افزایش تقاضا روغن‌پایه جهانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *