قیمت جهانی اوره گرانول

قیمت جهانی اوره گرانول و نیترات ۲۳ دسامبر به گزارش بازار نفت و گاز ایران:

وضعیت کلی بازار اوره

به گزارش تیم تحلیلی نفت و گاز، در اغلب روز های هفته گذشته بازار اوره جهانی و وضعیت اوره و نیترات در سکوت به سر برد زیرا فعالان بازار در انتظار برگزاری مناقصه از سوی شرکت هندی India Potash Limited (IPL) بودند. سرانجام در ۲۳ دسامبر مصادف با دوم دی‌ ماه، آگهی مناقصه منتشر شد و ۱۳ فروشنده آمادگی خود برای تأمین میزان مندرج در اسناد مناقصه یعنی ۲.۵۶ میلیون تن را اعلام نمودند. در پیشنهاد‌ های مالی، دو کشور سوئیس و سنگاپور پایین‌ ترین پیشنهاد‌ های مالی را ارسال نمودند.

این دو کشور برای تحویل محموله مورد نیاز در شرق هندوستان و با پذیرش هزینه حمل و بر اساس‌ ترم فروش خود یعنی CFR برای هر تن قیمت ۸۹۹.۵۰ دلار را پیشنهاد دادند و برای تحویل در سواحل غربی هندوستان نیز قیمت پیشنهادی برای هر تن ۸۹۴ دلار بود. هندوستان وارداتی از کشور مصر ندارد زیرا درآمد فروشندگان مصری از فروش اوره به اروپا با در نظر گرفتن کلیه هزینه‌ ها بیشتر است.

قیمت پیشنهادی فروشندگان مصری از قرار هر تن ۸۴۰ دلار بر اساس‌ ترم تحویل فوب بوده است. البته در پیش رو بودن تعطیلات و افزایش بیش‌ حد قیمت گاز و مشخص نبودن وضعیت بازار و انجام نشدن خریدهای فوری بی‌تأثیر نبوده است. علاوه بر سردی بازار های هند و آفریقا، در بازار های برزیل نیز معاملات اندکی صورت گرفت و از آمریکا نیز بارگیری‌ های مهمی از اوره گزارش نشده است و کشتی‌ ها سبک‌ بار تر از همیشه بودند.

میانگین نرخ اوره جهانی در سال ۱۴۰۱

چشم‌ انداز بازار اوره

قیمت گاز در این هفته به دلیل کاهش وقفه در عرضه گاز از سوی روسیه مجددا افزایش یافت ضمن اینکه برداشت بیشتر از مخازن گازی بیشتر شد و محموله‌ های LNG بیشتری از آسیا به مقصد اروپا ارسال گردید. واردات گاز آلمان از روسیه که در محل Mallnow تحویل می‌ گردد از تاریخ ۱۸ دسامبر به‌ طور متوسط روزانه به ۲۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت. وقفه در تحویل گاز روسیه باعث شده است که برداشت بیشتر از مخازن گاز صورت پذیرد و مخازن اروپا اکنون فقط ۵۲ درصد گازدارند و ریسک این کاهش گاز به‌صورت بارمالی محتمل در آینده، در قرارداد های سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۲ اثر قیمتی داشته است.

برای ماه‌ های ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی، فروشندگان در مصر برای هر تن اوره قیمت ۹۴۰ دلار را پیشنهاد داده‌اند و خریداران نیز تمایل دارند هر تن اوره را باقیمت ۹۰۰ دلار خریداری کنند. برای فوریه فروشندگان قیمت ۸۸۰ و خریداران قیمت ۸۴۰ دلار پیشنهاد داده‌ اند. در نیو اورلئان آمریکا خریداران برای سه ماه ژانویه، فوریه و مارس به ترتیب قیمت‌های ۷۷۰ و ۷۷۵ و ۷۷۵ دلار و فروشندگان نیز برای سه‌ ماهه اول سال میلادی به ترتیب قیمت‌ های ۷۸۲‌و ۷۸۵ و ۷۸۵ دلار را پیشنهاد دادند. قیمت‌ های خلیج‌ فارس نیز با تفاوت‌ های بسیار جزئی مشابه قیمت‌ ها در مصر است.

یخ معاملات اوره بعد از ژانویه آب می‌ شود

پیش‌ بینی می‌ شود در تحلیل بازارهای اوره در جهان با شروع ماه ژانویه، یخ معاملات اوره سرانجام آب شود و گرمی بازار سال نو با نزدیک شدن نظرات خریداران و فروشندگان به یکدیگر، باعث شود که اصلاح قیمت‌ ها پایان یابد و بخصوص در اروپا تقاضا ها روانه بازار شوند و قیمت‌ ها افزایش یابند. چنین وضعیتی را در استرالیا و با شروع ماه فوریه نیز می‌ توان انتظار داشت.

برزیل نیز خرید های خود را در سه‌ ماهه اول انجام خواهد داد البته بعید است نیازهای اتیوپی و پاکستان در سه‌ ماهه اول سال اعلام شود. انتظار نمی‌ رود که کشور چین تا ماه مارس در بازار صادرات حاضر باشد ضمن اینکه روسیه و مصر نیز محدودیت‌ هایی را بر صادرات اعمال نموده‌ اند. در منطقه دریای سیاه و در شهر yuzhni به دلیل گران بودن قیمت گاز دو واحد تولیدی که مصرف بالا داشتند و نمی توانستند با روش‌ های جدید، تولید خود را بهبود بخشند تعطیل شدند و تولید این منطقه کاهش یافت.

البته دو واحد Dnipro و Ostchem کماکان به فعالیت عملیاتی خود ادامه می‌ دهند. تجار اوکراینی نیز ترجیح می‌ دهند که اوره ارزان از ازبکستان خریداری نمایند. دو شرکت Samsung Amerada تا پایان دسامبر دو محموله ۴۵ و ۵۰ هزار تنی را برای مناقصات هندوستان تأمین خواهند نمود. در Tuapse شرکت Eurochem تمایل دارد در تاریخ ۳۱ دسامبر محموله ۴۵ هزار تنی خود را به هندوستان برساند ولی مشکلات لجستیکی و حمل کالا وجود دارد که تاکنون حل‌ نشده باقی‌ مانده و قرار است هفته دیگر این مشکلات حل شود.

در رومانی شرکت Azomures به دلیل قیمت بالای گاز، کارخانه تولیدی خود را موقتا تعطیل اعلام نمود. این تعطیلی ممکن است تا پایان سه ماهه اول ۲۰۲۲ ادامه یابد. این شرکت اعلام نموده که در طی مدت تعطیلی اجباری نسبت به انجام تعمیرات سالانه اقدام خواهد نمود. به گزارش گروه تحلیلی بازار نفت و گاز، شرکت Azomures یکی از بزرگ‌ ترین مصرف‌ کنندگان نفت رومانی است و بیش از ۱۰ درصد گاز این کشور را مصرف می‌ کند.

این شرکت ۵۰ درصد مصارف کود مزارع رومانی را تأمین می‌ کند. تولید سالانه اوره و نیترات آمونیوم و محصولات و کود های مشابه و فسفاته این شرکت ۱.۸ میلیون تن است.

اوره جهانی

اوره جهانی

چارت اوره جهانی

سهمیه‌ بندی صادرات اوره در روسیه

دولت روسیه برای صادر کنندگان کود های شیمیایی مجوز هایی صادر نموده است که بر اساس آن شرکت‌ ها قادر خواهند بود به میزان سهمیه تعیین‌ شده صادرات انجام دهند ولی آن‌ ها باید از قبل میزان صادرات مورد نیاز خود را اعلام نمایند. آن‌ ها باید اعلام کنند که آیا مجوز خود را برای یک دوره کوتاه می‌ خواهند و یا یک مجوز کامل برای تمام سال را در نظر دارند که اغلب شرکت‌ ها تمایل خود را برای دریافت یک مجوز کامل به دولت اعلام نمودند.

این تصمیم دولت به این دلیل بوده است که بتواند برنامه‌ ریزی کند که در موقع مناسب اوره مورد نیاز کشاورزان را به دست آن‌ ها برساند و با توجه به اعلام آمادگی شرکت‌ ها و متعهد شدن آن‌ ها به سهمیه و تعیین میزان تولید آن‌ ها، برنامه توزیع را به‌ درستی انجام دهد.

مشکل بعضی از کارخانه‌ ها تولید اوره این است که حرکتی در بازار نمی‌ بینند و خرید و فروش این محصول تحرک چندانی ندارد و لذا اقدام به متوقف نمودن تولید کرده‌ اند. در روسیه کشتی‌ های بسیاری، اوره تولیدی این کشور را به امریکای لاتین و اروپا صادر می کنند و حجم گسترده‌ ای از تولیدات این کشور صادر می‌گردد.

البته موضوع سهمیه‌ بندی‌ های داخلی در این کشور در کنار موضوع صادرات ممکن است منجر به افزایش و یا کاهش میزان صادرات شود ضمن اینکه بعضی از انواع محصولات مرتبط با اوره، مشتری داخلی ندارد و کشاورزان روسیه، تمایلی به استفاده از آن ندارند و ترجیح می‌ دهند که دولت این نوع محصولات را صادر کند.

قیمت نفت در یک هفته گذشته

تعطیلی صنایع اوره ساز به دلیل گرانی گاز

همبستگی قیمت اوره و گاز طبیعی

همبستگی قیمت اوره و گاز طبیعی

در Uzhney در منطقه دریای سیاه قطعی تولید ادامه دارد. پالایشگاه گاز OPZ تا زمان کاهش محسوس قیمت گاز بسته خواهد ماند. شرکت Azomures کلیه واحد های تولیدی خود را از تاریخ ۲۰ دسامبر به دلیل گرانی بیش‌ از حد گاز بسته اعلام نموده است. این شرکت اعلام نموده که ادامه تولید با قیمت‌ های بالای گاز، توجیه اقتصادی ندارد.

این مجموعه صنعتی دارای تولیداتی همچون نیترات آمونیوم اوره (UAN) و نیترات آمونیوم کلسیم (CAN) و انواع نیتروژن پتاسیم فسفروس (NPK) تولید می‌ نماید. این تولیدات اهمیت زیادی در بخش کشاورزی دارند و در صورت گران شدن هزینه، تولید کشاورزان قادر به پرداخت نخواهند بود اگرچه تعطیلی طولانی‌ مدت کارخانه نیز باعث کاهش عرضه، گران و کمیاب شدن محصولات خواهد شد. البته با توجه به سکوت حاکم بر بازار معاملات و تعطیلی‌ های پیش رو نگرانی چندانی در حال حاضر وجود ندارد.

در منطقه بالتیک نیز از زمانی که شرکت Acron محموله ۳۰۰۰ تنی اوره گرانول خود را به قیمت ۸۶۰ دلار برای تحویل در ماه ژانویه در هرتن بر اساس‌ ترم فوب به فروش رساند و همچنین پس‌ از اینکه آن شرکت محموله ۷۰۰۰ تنی اوره پریل خود را به قیمت ۸۸۰ دلار در هرتن با شرایط فوب و حمل در ماه دسامبر به فروش رساند فروش‌های بیشتری گزارش نشده است.

بی‌ تحرکی در بازار آمونیوم نیترات

در بازار روسیه، انگلستان، فرانسه و آلمان قیمت‌ ها ثابت است و البته تحرکی هم دیده نمی‌ شود و در واقع حتی اگر تقاضا هایی نیز باشد همه در وضعیت انتظار و بررسی قیمت هستند که هم به دلیل شرایط پایان سال و هم چنین کمبود گاز است. در آمریکا نیز کشاورزان در تابستان و فصل کشت و کار به کود های شیمیایی زیادی برای کشت ذرت نیاز خواهند داشت و مسلما تقاضای زیادی برای اوره و سایر تولیدات مرتبط با آن وجود خواهد داشت. ولی اگر هزینه‌ های گاز و حمل‌ و نقل سیر صعودی داشته باشد متصدیان تولید کود و کشاورزان باید نسبت به تغییرات لازم جهت همسو شدن با تحولات بازار اقدام کنند.

قیمت جهانی اوره

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *