قیمت گوگرد پتروشیمی

قیمت گوگرد پتروشیمی

قیمت گوگرد پتروشیمی (سولفور) به تحلیل آرگوس به نقل از بازار نفت و گاز ایران

گوگرد پتروشیمی و پایان فروش CFR اسپات در این هفته

به دنبال قیمت های بالاتر فوب که در هفته گذشته منعقد شد، فروش CFR اسپات در این هفته اندکی بالاتر از بازارهای شرق و غرب سوئز به پایان رسید. در شرق هند، دو تولیدکنندۀ کود PPL و CIL فروش محمولۀ 35.000 تن اسپات را برای ورود به ماه فوریه رزرو کردند

که قیمت آن در کمتر از 340 دلار/ تن CFR بود که 5 دلار/ تن نسبت به بالاترین سطح قبلی ارزیابی شد.

در West CMOC در برزیل محموله ای را با قیمت پایین/ متوسط 350 دلار/ تن CFR برزیل برای ورود اواخر فوریه تا اوایل ماه مارس به سانتوس رزرو کرد. این فروش ها در حالی انجام می شود که چین در حال ورود به دوره آرام سال نو قمری است

و در هفته آینده در حالی که بازار برای تعطیلات ملی بسته می شود، هیچ فروش اسپاتی به پایان نمی رسد. علیرغم عدم حضور چینی ها که قبلآ هم در این هفته مشهود بود، بازار بطور کلی در حالت “انتظار و دید” برای اعلام قیمت ماهانه فوریه و هرگونه تأثیر ناشی از عدم حضور چینی ها ثابت بود.

چشم انداز 30-60 روزه قیمت گوگرد پتروشیمی

نگاهی بر بازار جهانی سولفور با اینکه افزایش قیمتها در مقایسه با چند هفته پیش کند شده است، دسترسی محدود به محصولات اسپات سطح قیمتها را بطور بی سابقه ای بالا نگه داشته است. کاهش هزینه های حمل و نقل اختلاف بین سطوح فوب شرکت را که اخیرآ به دلیل تأخیر در نتایج CFR دنبال می شود، کاهش داده است.

خطرات ژئوپلیتیکی در چندین منطقه احساسات بازار را تحت تأثیر قرار می دهد اما انتظار می رود تأثیرات واقعی همچنان محدود باقی بمانند. کاهش مشاهده شده در بازار اوره، خریداران را محتاط کرده است اما بطور کلی قیمت گوگرد همچنان حمایت می شود.

روند بازار آسیا در آخرین هفته معاملاتی گوگرد

این هفته آخرین هفته معاملاتی قبل از سال نو قمری بوده است و بازار از همین هفته به حالت تعطیل درآمده است. با نزدیک شدن به المپیک پکن نیز تقاضا بطور موقت کاهش یافته است.

هیچ فروش وارداتی جدیدی در این هفته گزارش نشد و قیمت CFR در هفته با 180-338 دلار/ تن CFR برای همه گریدها و 333-338 دلار/ تن CFR برای محصولات گرانول در هفته ثابت باقی ماند. یک محموله کوچک ویتنامی 8.000 دلار/ تن CFR نشان داده شد اما تاکنون تأیید نشده است و کمتر از حداقل 10.000 تن برای ارزیابی CFR چین است.

یک محموله ایرانی بارگیری شده در نوامبر در بازار گزارش شد که در هفته گذشته به قیمت 329 دلار/ تن CFR فروخته شد که در قیمت محموله دسامبر ثابت بود؛ اگرچه این مطلب هنوز تأیید نشده است.

واردات گوگرد در سال 2021 بطور کلی در سطح 8.53 میلیون تن، در مقایسه با 8.54 میلیون تن در سال 2020 ثابت بود. کاهش 27 درصدی نسبت به واردات 11.73 میلیون تنی در سال 2019 در نتیجۀ اقدامات همه گیر کووید-19 که واردات را در دو سال گذشته محدود کرد،

افزایش تولید داخلی گوگرد همچنین تقاضای واردات را محدود کرده و در نهایت محدودیت های صادرات کود را به همراه داشت. چین در دسامبر 702.800 تن گوگرد وارد کرد که 18 درصد در دسامبر 2020 افزایش یافت. کمبود کشتی های حامل به دلیل محدوددیت های کووید-19 در بنادر چین در ماه گذشته نسبتآ بهبود یافته و مدت زمان تأخیر آنها نیز کاهش یافت.

بازار داخلی با نردیک شده به تعطیلات سال نو قمری، قیمت پورت ریور بطور کلی در طول هفته در سطح 2460-2465 یوان/ تن سابق ثابت باقی ماند. یک خریدار جنوبی محصولی را از دو تأمین کنندۀ محلی براساس rmb در معادل کمتر از 430 دلار/ تن CFR خریداری کرد.

این هفته سینوپک تصمیم گرفت که قیمت را از 60 یوان/ تن به 2.150 یوان/ تن در ژانگژو افزایش دهد، اما سطح قیمت داژو در 2.070 یوان/ تن حفظ شد.

روند بازار آسیا گوگرد

روند بازار آسیا گوگرد

آخرین اخبار گوگرد

ثبات فوب اسپات میدل ایست

در جدیترین تحلیل گوگرد جهانی محدودۀ فوب خاورمیانه در هفته گذشته بدون تغییر در 318-326 دلار/ تن فوب بود. بازار منتظر اعلام افزایش قیمت ماهانۀ فوریه از قطر، کویت و امارات برای بازار هند است. محدودۀ فوب ایران بین 269-280 دلار/ تن فوب است که در هفته با وجود عدم ارائه قیمت های مشخص، ثابت ماند.

مناقصه فروش 20.000 تنی پتروشیمی خارگ برای بارگیری در 1-10 فوریه (12-22 بهمن 1400) که در 19 ژانویه (29 دی 1400) بسته شد، بین 260-270 دلار/ تن فوب منعقد شد. محموله کوچکتر هزینۀ حمل و نقل بیشتری را به همراه دارد و حمل بار برای این نوع محموله ها 55-57 دلار/ تن به جنوب چین تخمین زده می شود.

یک محموله بزرگتر هزینه حمل و نقل حدود 5-7 دلار/ تن کمتر خواهد داشت. به نظر می رسد کویت آمادۀ راه اندازی پالایشگاه الزور با ظرفیت 615.000 بشکه در روز است که مدتهاست به تعویق افتاده است تا برای شروع تدریجی فعالیت از ماه آینده آماده شود.

الزور بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه خواهد بود و کل ظرفیت پالایشگاهی کشورهای عضو اوپک را از حدود 8.000.000 بشکه در روز به 1.415 میلیون بشکه در روز می رساند.

رشد بازارهای گوگرد در قاره افریقا

پروژۀ مس کبالت موتوشی (Co-Cu) در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) بعنوان یکی از پروژه های کلیدی گسترش کبالت در جهان پیشرفت چشمگیری داشته است. شرکت معدنی شالینا به آرگوس گفت: “معاملۀ 600 میلیون دلاری با ترافیگورا تکمیل معدن کاملآ مکانیزۀ موتوشی و کارخانۀ فرآوری SX-EW در کولوزی و همچنین توسعۀ پروژۀ فرآوری Etoile در لوبوباشی را ممکن می سازد”.

مشعل های گوگرد Chemaf’s Etoile دارای ظرفیت اسید سولفوریک 217.000 تن در سال هستند، در حالی که پیش بینی می شود مشعل گوگرد Chemaf’s Mutoshi تا سال 2023، 137.000 تن در سال اسید سولفوریک تولید کند و از سال 2024 به بعد به 273.000 تن در سال برسد. ICS ایندوراما برای 35.000 تن محموله گوگرد در بازار پیشنهاداتی دریافت کرد اما هیچ رزروی تأیید نشده است.

کاهش فوب مدیترانه

فوب مدیترانه 265-275 دلار/ تن ارزیابی شد که از سطح هفته گذشته کاهش یافته است زیرا فروش اسپانیا به شمال افریقا در بالاترین سطح برای تجارت مدیترانه امروز به نظر غیر قابل اجرا می رسید. چندین تأمین کننده در منطقه محموله های صادراتی را برای حمل و نقل فوریه ارائه می کنند.

CFR مدیترانه ای 330-339 دلار/ تن است که به دنبال دو فروش لات های کوچک به خریداران محلی با یک سوم در همان محدوده، 4 دلار/ تن در بالاترین حد خود افزایش یافته است. در شرایط فعلی قیمت بالای مواد خام و کود، تأمین مالی به یک چالش تبدیل شده است.

هزینه های بالای حمل و نقل نیز این مسئله را تشدید می کند. محدودیت های عرضه از پالایشگاههای ایتالیایی تا اوایل فوریه ادامه می یابد و فالکونارا ماریتیما API تا اوایل فوریه مجددآ راه اندازی نمی شود.

تارانتو ENI تعمیرات را از 22 ژانویه (2 بهمن 1400) آغاز کرده و قصد دارد آن را در 10 فوریه (22 بهمن 1400) مجددآ راه اندازی کند. پالایشگاه ساروخ ساراس در ماه فوریه حداقل مقدار گوگرد را تولید خواهد کرد. حاشیه های پایین پالایش و کمبود نسبی تقاضای شوخت، نرخ های پایین تر پالایش را در منطقه حفظ می کند.

پالایشگاه توپراس قرار بود در هفته جاری مناقصه الکترونیکی را منتشر کند اما به دلیل نقص فنی پلتفرم مناقصه، این مناقصه به تعویق افتاد و تاریخ جدیدی برای برگزاری مجدد آن اعلام نشده است.

بازار گوگرد

بازار گوگرد

ثابت ماندن قیمت فوب در بازارهای شرق اروپا

پس از مناقصه هفته گذشته برای فروش محصول روسیه با بارگیری در اواخر فوریه تا اوایل مارس از بالتیک، قیمت فوب بالتیک در 311-316 دلار/ تن فوب ثابت باقی ماند.

قیمت روز گوگرد در بازار جهانی

فوب اسپات دریای سیاه نیز در قیمت 260-300 دلار/ تن فوب ثابت است؛ که با محموله بزرگتر فروخته شده در بالاترین قیمت هفته گذشته و دسترسی به محصول گرانول با قیمت پایین همراه بود. پیشنهادات برای محموله های اسپات بیشتر در فوب کم 310 دلار/ تن است. اکنون معاملات مجددآ از قزاقستان برقرار شده است اما کاهش تولید و تأخیرهای لجستیکی حدود یک هفته و نیم طول می کشد تا این روند جبران شود.

1 پاسخ
  1. جهانی
    جهانی گفته:

    من کارخانه فراوری گوگرد دارم در تهران و مشهد
    و تغییرات قیمت گوگرد بازار ضعیف این محصول را ضعیف تر کرده
    چگونه میتوانم پیش‌بینی کنم تغییرات قیمت گوگرد را که جلو صدمه به مجموعه تولیدی ام را بگیرم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *