مقر سازمان اوپک در کدام شهر است

مقر سازمان اوپک در کدام شهر است

مقر سازمان اوپک در کدام شهر است؟ دبیرخانه اوپک، ارگان اجرایی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است. این سازمان که در وین واقع شده است، مطابق با مفاد اساسنامه اوپک، به عنوان مقر سازمان نیز فعالیت می کند.

دبیرخانه اوپک کجاست؟

دبیرخانه اوپک، ارگان اجرایی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است. این سازمان که در وین واقع شده است، مطابق با مفاد اساسنامه اوپک، به عنوان مقر سازمان نیز فعالیت می کند.

مسئول اجرای کلیه قطعنامه های تصویب شده توسط کنفرانس و اجرای کلیه تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای حکام است. همچنین تحقیقاتی را انجام می دهد که یافته های آن ورودی های کلیدی در تصمیم گیری را تشکیل می دهد.

دبیرخانه متشکل از دبیرکل است که مدیر اجرایی سازمان است و همچنین کارکنانی که ممکن است برای عملیات سازمان مورد نیاز باشد. همچنین شامل دفتر دبیر کل، دفتر حقوقی، بخش تحقیقات و بخش خدمات پشتیبانی است.

بخش تحقیقات شامل بخش خدمات داده، مطالعات نفت و مطالعات انرژی است. بخش خدمات پشتیبانی شامل بخش های روابط عمومی و اطلاعات، امور مالی و منابع انسانی و بخش های اداری و خدمات فناوری اطلاعات است.

دبیرخانه اوپک کجاست

دبیرخانه اوپک کجاست

چرا اوپک در وین است؟

دبیرخانه در ابتدا در سال 1961 در ژنو، سوئیس تأسیس شد. در آوریل 1965، هشتمین کنفرانس (فوق‌العاده) اوپک موافقت‌نامه میزبانی را با دولت اتریش تصویب کرد که در واقع مقر سازمان را در اول سپتامبر 1965 به شهر وین منتقل کرد.

تشکیل سازمان اوپک

تشکیل اوپک نقطه عطفی به سوی حاکمیت ملی بر منابع طبیعی بود و تصمیمات اوپک نقش برجسته ای را در بازار جهانی نفت و روابط بین المللی ایفا کرد. این اثر می تواند به ویژه زمانی قوی باشد که جنگ ها یا نابسامانی های داخلی منجر به وقفه های طولانی در عرضه شود. در دهه 1970، محدودیت در تولید نفت منجر به افزایش چشمگیر قیمت نفت و درآمد و ثروت اوپک شد که پیامدهای طولانی مدت و گسترده ای برای اقتصاد جهانی به همراه داشت.

در دهه 1980، اوپک شروع به تعیین اهداف تولید برای کشورهای عضو خود کرد. به طور کلی، زمانی که اهداف کاهش می یابد، قیمت نفت افزایش می یابد. این اتفاق اخیراً در تصمیمات سال 2008 و 2016 این سازمان برای کاهش مازاد عرضه رخ داده است.

اعضای فعلی اوپک عبارتند از: الجزایر، آنگولا، گینه استوایی، گابن، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، جمهوری کنگو، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا. اعضای سابق اوپک اکوادور، اندونزی و قطر هستند. گروه بزرگتری به نام اوپک پلاس در اواخر سال 2016 تشکیل شد تا کنترل بیشتری بر بازار جهانی نفت خام داشته باشد.

سازمان اوپک چیست

آخرین نشست ویژه اوپک

نشست ویژه کنفرانس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از طریق ویدئو کنفرانس در روز دوشنبه 3 ژانویه 2022 به ریاست رئیس جمهور این سازمان، جناب برونو ژان ریچارد ایتوآ، وزیر هیدروکربن های کنگو و رئیس این سازمان برگزار شد.

محدودیت های تولید نفت

در ژوئیه 2021، عضو اوپک پلاس، امارات متحده عربی، پیشنهاد عربستان سعودی برای تمدید هشت ماهه محدودیت‌های تولید نفت را که به دلیل کووید-19 و مصرف کمتر نفت وجود داشت، رد کرد. سال قبل، اوپک پلاس معادل حدود 10 درصد از تقاضا را در آن زمان کاهش داد. امارات متحده عربی درخواست کرد حداکثر مقدار نفتی که این گروه کشور تولیدکننده آن را به رسمیت می شناسد به 3.8 میلیون بشکه در روز در مقایسه با 3.2 میلیون بشکه قبلی افزایش یابد.

یک توافق مصالحه به امارات اجازه داد حداکثر تولید نفت خود را به 3.65 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. بر اساس مفاد این توافق، روسیه تولید خود را از 11 میلیون بشکه به 11.5 میلیون بشکه تا می 2022 نیز افزایش خواهد داد. همه اعضا از ماه اوت هر ماه 400000 بشکه در روز افزایش می‌دهند تا به تدریج کاهش‌های قبلی ناشی از همه‌گیری کووید را جبران کنند.

قیمت های انرژی

قیمت‌های بی‌سابقه انرژی ناشی از افزایش تقاضای جهانی بود زیرا جهان از رکود اقتصادی ناشی از COVID-19 خارج شد، به‌ویژه به دلیل تقاضای انرژی قوی در آسیا. در آگوست 2021، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، بیانیه ای منتشر کرد که در آن از اوپک پلاس خواست تا تولید نفت خود را افزایش دهد تا «کاهش تولید قبلی که اوپک پلاس در طول همه گیری تا سال 2022 اعمال کرده بود، جبران کند».

28 سپتامبر 2021، سالیوان. در عربستان سعودی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای بحث در مورد قیمت بالای نفت دیدار کرد. قیمت نفت تا اکتبر 2021 حدود 80 دلار آمریکا بود، که بالاترین قیمت از سال 2014 بود. رئیس جمهور جو بایدن و جنیفر گرانهولم وزیر انرژی ایالات متحده، اوپک پلاس را مسئول افزایش قیمت نفت و گاز دانستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *