چرا قیمت نفت در حال افزایش است؟

چرا قیمت نفت در حال افزایش است؟

چرا قیمت نفت در حال افزایش است؟ هر بار که آمریکایی‌ ها برای پر کردن باک اتومبیل‌ هایشان در پمپ بنزین می‌ ایستند، درس اقتصادی دیگری می‌گیرند!

طبق گزارش AAA، میانگین قیمت هر گالن بنزین از مبلغ 2.77 دلار در سال گذشته به 4.17 دلار رسیده است. این عدد بالاترین قیمتی است که در سال‌ های اخیر مشاهده شده است. براساس نظر سنجی اخیر eMoney Advisor، اصلی‌ ترین نگرانی آمریکایی‌ها در سال 2022 حباب قیمت‌ها است. اهمیت این موضوع برای آن‌ها از توانایی پرداخت صورت حساب‌ ها و یا ایجاد تورم گسترده نیز نگران کننده‌ تر است.

به تحلیل بازار نفت و گاز رکورد زنی قیمت بنزین حاصل افزایش قیمت نفت است. در بهار سال 2020 با توجه به ضعیف شدن همه گیری کووید 19، قیمت نفت به پایین‌ ترین سطح خود رسید. درحالی که امروزه هر بشکه نفت در ایالات متحده تقریبا قیمتی برابر با 130 دلار دارد. افزایش قیمت‌ها در این بازار نتیجه مستقیم تهاجم روسیه به خاک اوکراین و همچنین افزایش تقاضای مصرف کنندگان است.

جنگ روسیه علیه اوکراین و قیمت نفت

حمله نظامی روسیه علیه اوکراین در اواخر فوریه امسال از یک تهدید به واقعیت تبدیل شد. این امر باعث افزایش قیمت نفت خام در یک بازه زمانی کوتاه به 100 دلار و سپس بازگشت آن به 90 دلار شد. دو هفته پس از این اتفاق ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی آن تحریم‌های فلج کننده‌ای را علیه روسیه اعمال کردند.

دولت بایدن واردات نفت و سایر فرآورده‌های نفتی روسیه را که حدود 8 درصد از محموله‌ های نفت خام وارداتی آمریکا را تشکیل می‌دهند، ممنوع اعلام کرد، همچنین غول‌ های انرژی دنیا مانند شل، بریتیش پترولیوم و اکسون نیز همگی از قرار دادهای انرژی روسیه خارج شدند. درنتیجه، در پی اعمال تحریم‌ها علیه روسیه قیمت نفت خام در بازار به طور پیوسته افزایش یافت.

دیوید بانسن، مدیر ارشد سرمایه گذاری در گروه بانسن، یک شرکت مدیریت سرمایه مستقر در نیوپورت بیچ در کالیفرنیا، بیان کرد: بحران روسیه و اوکراین به طور قابل توجهی پیش بینی‌ های عرضه جهانی نفت را تغییر داد. این امر یک مسئله کلیدی در نحوه قیمت گذاری جهانی نفت است. در واقع سرعت افزایش قیمت نفت در مدت اخیر به دلیل تغییر دینامیک عرضه و تقاضا است و نه به دلیل تلاش معامله گران و دلالان برای کسب سود سریع.

دیوید پتروسینلی، تاجر ارشد در InspereX گفت: هیچ چیز به من نمی‌ گوید که عدم تعادل عرضه و تقاضا و خطرات ژئوپلیتیکی در کوتاه مدت از بین می رود. در نتیجه این یک مسئله اساسی است و مردم باید برای آن نگران باشند.

مولفه تقاضای قیمت‌های بالاتر نفت

در سال 2020 همزمان با کاهش همه گیری کووید 19 در ایالات متحده، قیمت نفت نیز همراه با بازار سهام کاهش یافت. پس از آن با گسترش سویه‌ های جدید ویروس کرونا در سراسر جهان، دولت‌ها جهت محافظت از شهروندانشان به سرعت قوانین مربوط به قرنطینه را اعمال کردند. اعمال قرنطینه منجر به ایجاد اختلالات بی سابقه‌ ای در بازار انرژی مانند کاهش تقاضای انرژی و کاهش قیمت نفت شد.

در اواخر سال 2020 میزان تقاضا برای نفت افزایش یافت. علت این مسئله تزریق تریلیون‌ها دلار به اقتصاد جهانی جهت حمایت از کارگران و بیکاران در حاشیه بیماری بوجود آمده، توسط دولت‌ های ملی و بانک‌ های مرکزی بود.

در یاداشتی تحقیقاتی از بانک آمریکا آمده است: حتی با وجود امواج متعدد کووید در سراسر جهان، تقاضا برای نفت طی سال گذشته به سرعت بهبود یافته است. در واقع، تقاضا در سه ماه آخر سال 2021 احتمالا در حدود 1 میلیون بشکه در روز نسبت به سطوح قبل از همه‌ گیری بود.

افزایش قیمت نفت نتیجه کاهش تولید اوپک است

در آوریل سال 2020، در واکنش به همه گیری کووید 19، میزان تولید پیشنهادی برای نفت کاهش یافت. این امر سبب اختلاف بین روسیه و عربستان شد و سرمایه گذاران این بازار را به وحشت انداخت. درنتیجه این اتفاق قیمت نفت در این برهه از زمان به پایین‌ ترین حد تاریخی خود سقوط کرد.

بر اساس یاداشت بانک آمریکا، بازگشت و افزایش سریع مصرف باعث شد ذخایر نفت خام و محصولات پالایش شده کاهش پیدا کنند. این کاهش به حدی بود که ذخایر نفتی در اواخر سال 2021 به پایین‌ترین سطح چند سال اخیرشان رسیدند.

 دولت بایدن، علیرغم بحث در مورد مصرف کمتر سوخت فسیلی به طور کلی، از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش خواسته است تا تولید نفت را افزایش دهند. بایدن در آخرین نشست گروه 20 بیان کرد: این ایده که روسیه و عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان بزرگ، نفت بیشتری تولید نمی‌کنند تا مردم بتوانند مثلا برای رفت و آمد به محل کار خود بنزین داشته باشند، درست نیست.

تولید نفت آمریکا کند واکنش نشان می‌دهد

در ایالات متحده، تولید کنندگان نفت عجله‌ای برای توسعه تولید ندارند!

میس مک‌ کین، مدیر سرمایه‌ گذاری شرکت Frost Investment Advisors مستقر در تگزاس، گفت: در حال حاضر تعداد دکل‌ های نفتی ایالات متحده 520 است. این تعداد بسیار پایین‌ تر از 1609 دکل فعال در سال 2014 است. شرکت‌ های بزرگ نفتی تمایلی به افزایش هزینه‌ های اکتشافی تولید کنندگان بزرگ ندارند. این روند از سال 2015 در حال رشد بوده است. علت این مسئله یک چیز است، آن‌ها نمی‌خواهند روی چاه‌ های جدید سرمایه‌ گذاری زیادی کنند تا شاهد افزایش عرضه، کاهش قیمت‌ ها و کاهش سودشان باشند.

این موضوع اصلی رونق فرکینگ بود و به ایالات متحده کمک کرد تا در یک دهه و نیم گذشته به کشور شماره یک تولیدکننده نفت جهان تبدیل شود. بسیاری از شرکت‌ها به دلیل توسعه بیش از حد خود در ساخت زیر ساخت‌ها ورشکست شدند، اما شاهد کاهش شدید قیمت نفت و گاز با عرضه بیشتر و بیشتر بودند.

 برخی از بزرگترین سرمایه گذاران نهادی جهان، از جمله بلک راک، فشار زیادی برای هدایت سرمایه گذاری به سمت شرکت‌ هایی با سطوح پایین ریسک زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) وجود دارند. تزریق سرمایه به این شرکت‌ ها سبب افزایش تولید می‌شود؛ اما پول را از تولیدکنندگان نفت و گاز دور می‌ کنند که برای آن‌ ها مطلوب نخواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *