آخرین خبر نفت آسیا 27 آذر

,
آخرین خبر نفت 27 آذر

آخرین خبر نفت آسیا و هم چنن ا میکرون و همچنین ثبات قیمت سوخت جت و افزایش درخواست نفتا در بازار به گزارش بازار نفت و گاز ایران

عرضه زیاد بنزین و کاهش یک‌دلاری قیمت

در روز ۱۴ دسامبر با توجه به عرضه نسبتاً زیاد بنزین در بازار نفت آسیا اقیانوسیه و خلیج‌فارس قیمت‌ها کمی کاهش داشت و سمت عرضه قالب بود. شرکت ویتنامی Nghi Son یک محموله ۳۰ هزار تنی بنزین با اکتان ۹۵ برای تحویل در روزهای ۱۰ تا ۲۰ دسامبر وارد بازار نمود. همچنین شرکت تایوانی CPC یک محموله ۳۳ هزار تنی بنزین با اکتان ۹۲ برای حمل از تاریخ ۶ تا ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۲ از بندر Kaoshiung به بازار عرضه نمود.

در یک عارضه مهم دیگر شرکت تایوانی Formosa دو محموله بزرگ ۲۵۰ هزار بشکه‌ای بنزین با اکتان ۹۳ و با ۵۰ ppm سولفور برای حمل از روز ۲۲ تا ۲۶ ژانویه و همچنین حمل از روز ۲۷ تا ۳۱ ژانویه وارد بازار نموده است.

محل حمل این دو محموله در اسناد مناقصه، بندر Mailiao اعلام‌شده است. هر بشکه بنزین با اکتان ۹۷ برای تحویل بر روی عرشه کشتی در سنگاپور در تاریخ ۱۴ دسامبر مصادف با ۲۲ آذر با حدود یک دلار کاهش به ۹۱ دلار رسید

همچنین بنزین با اکتان ۹۵ با شرایط مشابه تحویل در حدود ۹۰ دلار معامله گردید که این نوع بنزین نیز یک دلار کاهش نسبت به جلسه قبلی معاملات داشت. بنزین با اکتان ۹۲ و ۹۱ نیز بین ۸۷ و ۸۸ دلار معامله گردید. در خلیج‌فارس بنزین با اکتان ۹۲ در حدود ۸۴ دلار و بنزین با اکتان ۹۵ در حدود ۸۷ دلار معامله شد.

افزایش تقاضاهای نفتای پارافین دار

اگرچه در روزهای اول دسامبر نفتا حال‌وروز خوشی نداشت و مشتریان چندانی برای آن نبود ولی با گران‌تر شدن قیمت پروپان و افزایش تقاضا برای نفتای پارافین دار، چند روزی است که بازار نفتا ثبات خود را پیداکرده است و مجدداً مشتریان قدیمی که مدتی بود از نفتا روی برگردانده بودند و به سراغ گاز مایع که ارزان‌تر بود می‌رفتند اخیراً مجدداً ترجیح دادند از نفتا به‌جای پروپان استفاده کنند.

این‌گونه بود که نفتا بر اساس ارزیابی‌های ژاپن در حدود ۱۳ دلار در هر تن به‌صورت روزانه افزایش قیمت پیدا کرد. در طول هفته این افزایش به ۵۳ دلار در هر تن رسید و در پایان معاملات روز ۱۳ دسامبر قیمت هر تن نفتا به ۷۱۶.۱۲ دلار در هرآن رسید.

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز  علت افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر، افزایش تقاضا برای نفتای پارافین دار بوده است. یکی از کارشناسان در اظهارات خود گفته است که تقاضا برای نفت‌های سبک واقعاً قوی است. از سوی دیگر با گران‌تر شدن قیمت پروپان استفاده از گاز مایع به‌جای نفتا دیگر توجیه اقتصادی ندارد با افزایش قیمت پروپان، استفاده از نفتا ازنظر اقتصادی سودآورتر است.

در مناقصات شاهد بودیم که شرکت نفت کویت یک محموله ۲۴ هزار تنی نفتا با حداقل ۸۵ درصد پارافین و برای تحویل هرروزهای ۸ تا ۹ ژانویه و با حق بیمه ۴۰ دلار در هر تن را به بازار عرضه نموده است.

همچنین بر اساس گزارش‌های گروه تحلیلی نفت و گاز، آمار سالانه فروش نفتا از پایانه‌های کشور مالزی در پایان ماه اکتبر نشان می‌دهد که این کشور نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد بیشتر نفتا تولید نموده است.

در ماه اخیر این افزایش تولید نسبت به ماه قبل تنها در حد ۱.۹۱ درصد بوده و به ۱۸۲۷۱۶ تن در این ماه رسیده است. از ماه ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۱ تولید نفت‌های مالزی ۳.۲ میلیون تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۶ درصد افزایش‌یافته است.

افزایش تقاضاهای نفتای پارافین دار

افزایش تقاضاهای نفتای پارافین دار

وضعیت بازار فرآورده های نفتی آسیا 

ثبات نسبی قیمت سوخت جت علی‌رغم او میکرون

درحالی‌که سازمان بهداشت جهانی انتشار سویه جدید او میکرون را بسیار خطرناک و شرایط سرایت آن را شدید تراز ویروس اولیه کوید ۱۹ و تهاجمی‌تر عنوان کرده است اما شواهد آزمایشگاهی تاکنون اطلاعات زیادی از وضعیت خطرناک این بیماری نشان نداده است.

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در مصاحبه خود با خبرنگاران تائید نمود که یک نفر در اثر سویه جدید میکرون جان خود را ازدست‌داده است. این در حالی است که مالزی کلیه تولیدات سبک خود اعم از بنزین گاز مایع، سوخت جت، گازوئیل و نفتا افزایش داده است و این افزایش حاکی از نیاز و تقاضای بازار و همچنین افزایش ترددها هست و می‌توان نتیجه‌گیری کرد که سروصدای سویه میکرون تأثیر چندانی در تصمیم دولت‌ها نسبت به افزایش تولیدات و یا معاملات نداشته است.

این هفتمین ماه متوالی است که مالزی نسبت به افزایش تولیدات سبک خود اقدام نموده است به‌گونه‌ای که آمار تولید فرآورده‌های سبک نفتی این کشور نشان می‌دهد که نسبت تولید این فراورده‌ها در قیاس با مدت مشابه سال قبل بیش از ۹۵ درصد رشد داشته است. قیمت هر بشکه سوخت جت در پانه سنگاپور ۸۵ دلار و در پایانه خلیج‌فارس در حدود ۸۳ دلار، در ژاپن ۸۷ دلار و در کره جنوبی نیز ۸۵ دلار بوده است.

بیشتر بخوانید:تحلیل نفت در بازار امروز

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *