قیمت روغن پایه SN500 اروپا

قیمت روغن پایه SN500 اروپا

قیمت روغن پایه SN500 اروپا به نقل از بازار نفت و گاز ایران و بازار آرام روغن پایه اروپا 2022  اروپا در ۱۵ فوریه

قیمت هر تن روغنParaffinic SN500با شرایط مشابه تحویل در اروپا به۹۲۰ تا ۹۹۵دلار رسید که ۲۰دلار افزایش نسبت به قیمت‌های ۴هفته قبل نشان می‌دهد.

بازار روغن پایه فعلاً متعادل است

بررسی وضعیت روغن‌های پایه در اروپا  در حال حاضر متعادل است به این معنی که به ازای هر تقاضای موجود در بازار کمبودی وجود ندارد و خریداران می‌توانند خرید خود را انجام دهند. با توجه به گران شدن قیمت نفت خام ،احتمال گران شدن خوراک ورودی واحد‌های روغن‌سازی که از برش‌های نفت خام ست وجود دارد و این احتمال وجود دارد که در ماه مارس عرضه روغن کاهش یابد و قیمت‌ها افزایش یابند.

اما در حال حاضر یعنی در روز ۱۵فوریه که مصادف با ۲۶ بهمن است گروه‌های اول و دوم روغن‌ها بازار متعادلی دارند ولی بعضی از روغن‌های گروه سوم به‌عنوان‌مثال روغن 4cst باعرضه کم مواجه هستند ولی ثبات قیمتی دارند. صادرات روغن  پایه اروپایی در این هفته افزایش یافت. قیمت صادرات روغن‌پایه کشورهای حوزه دریای بالتیک و حوزه دریای سیاه باثبات بود ولی البته تعداد معاملات هم افزایش چندانی نداشت.

مشکل راه‌آهن روسیه به Lativa هنوز حل‌نشده است که این مشکل بر روی تعداد معاملات در دریای بالتیک تأثیرگذار بوده است. تا نیمه ماه فوریه قیمت صادرات اروپایی ثبات داشته است ولی زمزمه‌هایی از افزایش قیمت برای نیمه دوم ماه و نهایتاً برای ماه مارس به گوشمی رسد که دلیل آن افزایش تقاضا کاهش عرضه احتمالی و قیمت خوراک عنوان‌شده است.

بازار متعادل روغن پایه

بازار متعادل روغن پایه

قیمت های جهانی روغن پایه

افزایش مستمر قیمت نفت خام

با بررسی موسسه آرگوس از بازار روغن پایه و با استناد به آمارها وگزارشات موسسه ICISقیمت نفت خام وست تگزاس اینتر مدییت و نفت خام برنت دریای شمال از سال گذشته پایه پای هم افزایش‌یافته است و از فوریه سال ۲۰۲۱که قیمت نفت خام ۶۵دلار بوده تاکنون که قیمت هر دو نوع نفت به حدود ۹۳دلار رسیده است ،بیش از ۲۷دلار به قیمت نفت خام اضافه‌شده است و مسلماً این افزایش در گران‌تر شدن خوراک روغن و درنتیجه قیمت خود روغن تأثیر داشته است.

افزایش نفت خام در گران‌تر شدن هزینه حمل هم تأثیرگذار است که همه این عوامل می‌تواند به بالا رفتن قیمت نهایی محصول منجر شود. انجام تعمیرات اساسی سالانه و یا بروز حوادث ناگهانی همچون آتش‌سوزی نیز در میزان عرضه و تقاضا مؤثر است. در حال حاضر در اروپا پالایشگاه شرکت ENIبه دلیل آتش‌سوزی از چرخه تولید خارج‌شده است و زمان بازگشت آن به چرخه تولید نامشخص است.

  • قیمت هرتن روغنParaffinic SN150برای تحویل بر اساس‌ترم فوب اروپا با ۲۰دلار افزایش نسبت به ۴هفته قبل به ۷۳۵تا,۸۳۵ دلار رسید.
  • قیمت هر تن روغنParaffinic SN500با شرایط مشابه تحویل در اروپا به۹۲۰ تا ۹۹۵دلار رسید که ۲۰دلار افزایش نسبت به قیمت‌های ۴هفته قبل نشان می‌دهد.
  • قیمت برائت استاک بدون تغییر در دامنه قیمتی ۱۲۰۰تا۱۲۷۰دلار باقی ماند و البته تقاضا برای برایت استاک کاهش یافت و تعداد معاملات انجام شده برای خرید آن اندک بود.

تحلیل آرگوس از بازار روغن‌ پایه در روز ۲۵فوریه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *