قیمت جهانی قیر در بازار جهانی

قیمت قیر صادراتی

قیمت جهانی قیر و قیمت جهانی قیر در فوب خلیج فارس و اطلاع از آخرین قیمت روز جهانی قیر، امروز قیمت جهانی قیر بر اساس قیمت جهانی نفت خام در بورس بین المللی نفت تعیین می شود. استدلال شده است که هر چه قیمت فرآورده های نفتی در جهان کمتر باشد، خریداران از ترس کاهش بیشتر تمایل به خرید کمتری دارند و بالعکس، هر زمان که قیمت منطقه ای نفت خام افزایش یابد، بازار سهام جهانی قیمت محصولات کاهش می یابد. تمایل بیشتری برای خرید و تقاضا برای قیمت های جهانی قیر در حال افزایش است. قیمت گذاری جهانی قیر بر اساس آخرین گزارشات نشریه ارگوس تعیین میشود.

همکارانی که مایل به خرید نشریات پلتس و ارگوس ایسیس هستند لطفا به ایمیل iroilmarket2@gmail.com پیام ارسال کنید.

قیمت جهانی قیر

قیمت جهانی قیر

کاهش قیمت قیر در 26 نوامبر (6 آذر)

تحلیل بازار قیر به گزارش بازار نفت و گاز -پس از یک هفته پر نوسان قیمت نفت خام و HSFO، قیمت قیر عمدتآ در مناطق صادراتی کلیدی کاهش یافت؛ بطوری که این روند کاهشی تمام سودهای اخیر را از بین برد. قیمت قیر در سراسر آسیا- اقیانوسیه به روند نزولی تقاضا برای حجم ماه دسامبر و عرضه کافی از فروشندگان منطقه ای ادامه داد.

همچنین، خریداران در آستانه پایان سال که اکثر پروژه های جاده ای به پایان می رسند، با محدودیت مصرف دست و پنجه می کردند. در هند، تقاضا با برخی اختلالات در پروژه های جاده ای ناشی از شرایط جوّی ناپایدار ثابت بود.

سراسر اروپای شمالی و مرکزی، قیمت اکثر کامیونها به استثنای برخی موارد ثابت بود؛ در حالی که پریمیوم محموله قیر به HSFO به شدت کاهش یافت زیرا تقاضا برای حجم ماه دسامبر به دلیل کاهش تقاضای زمستانی کاهش یافت.

در مدیترانه، اختلاف محموله فوب نسبت به HSFO همزمان با کاهش محموله های مستقیم روند کاهش داشت و به کاهش ارزش نفت خام و HSFO در پایان هفته کمکی نکرد. با افزایش فعالیت های ساخت و ساز در غرب افریقا به علت شروع فصل خشک، حجم قابل توجهی از محموله ها به غرب افریقا رسید؛ در حالی که انتظار می رفت محموله فله دیگری در نیمه اول دسامبر به مومباسا در کنیا منتقل شود.

قیمت قیر در 6 آذر 1400 بین 441 تا 451 دلار می باشد.

نمودار قیمت جهانی قیر

نمودار قیمت جهانی قیر

پریمیوم قیر به نفت کوره به شدت کاهش یافت

پریمیوم قیر به نفت کوره به شدت کاهش یافت زیرا با نزدیک شدن به فصل زمستان، تقاضا برای حجم دسامبر کاهش یافت. این کندی در فعالیت و تقاضا بازارهای بالتیک و اسکاندیناوی را تحت تأثیر قرار داده است؛ در هفته های اخیر انگلیس، لهستان و کشورهای بنلوکس از این اثرات منفی مستثنی نبوده اند، در حالی که آلمان، فرانسه و رومانی مشغول تکمیل پروژه ها قبل از شروع زمستان بودند.

کاهش فصلی تجارت محموله، علاوه بر آربیتراژ ترانس آتلانتیک به سمت غرب تا حد زیادی از شمال اروپا و دریای مدیترانه، اختلاف محموله ها را بسیار پایین می آورد و با محموله های روتردام که در بارجهای نفت کوره HSFO روتردام کمتر از 5 دلار/ میلیون تن ارزیابی می شود که نسبت به هفته قبل 10 دلار/ میلیون تن کاهش داشت.

محموله های بالتیک با تخفیف به محموله های HSFO حدود 10 دلار/ میلیون تن ارزیابی شدند که 2 – 3 دلار در هر تن ضعیف تر از هفته منتهی به 19 نوامبر (29 آبان) بود. با اینکه تضعیف قیمتها ارزشهای واقعی را نیز کاهش داد، قیمتهای بارج HSFO افزایش قابل توجهی را برای اکثر روزهای هفته ثبت کردند؛ پیش از افت قیمتهای آتی نفت خام ICE برنت در روز جمعه 26 نوامبر (6 آذر)، فشار نزولی شدیدی بر قیمتهای نفت کوره و سایر فرآورده های نفتی وارد کرد.

با ظهور اختلافات بیشتر در برنامه حمل و نقل اروپا به دلیل کاهش تقاضای محموله، یک مالک کشتی اسکاندیناوی بزرگ شروع به افزایش ناوگان خود کرد. از طرفی، مدیترانه در هفته های گذشته هیچ تغییر قابل ملاحظه ای در نرخ بارنامه های تانکر اسپات در نرخهای حمل و نقل منطقه ای نداشت و با مقادیر ارزیابی شده برای پایانه های تیمز بدون تغییر باقی ماند.

قیمت جهانی هر تن قیر

قیمت جهانی هر تن قیر-بازار نفت و گاز

وضعیت قیمت فرآورده های پتروشیمی آسیا

کاهش قیمت فوب مدیترانه

برخی از دیفرانسیل های محموله فوب منطقه ای به کاهش قیمتهای نفت کوره منطقه ای دامن زد که خود پس از زیانهای سنگین در 26 نوامبر (6 آذر) که ناشی از کاهش قیمت نفت خام بودند، کاهش یافت. صادرات فوب یونان با کاهش 5 دلاری در هر میلیون تن HSFO فوب مدیترانه ارزیابی شد؛ در حالی که صادرات محموله ایتالیایی با 7 – 8 دلار/ میلیون تن ارزیابی شد.

پریمیوم صادرات فوب اسپانیا نیز 5 دلار/ میلیون تن کاهش داشت. افزایش صادرات ترکیه با کاهش حجم برخی از این محموله ها به 10-15 دلار/ میلیون تن در فوب منطقه ای، بر فشارهای نزولی قیمت منطقه ای افزود. پس از اینکه پریمیوم قیمت در نیمه دوم سال جاری بطور قابل توجهی کمتر از مقادیر توافق شده برای عرضه قراردادی 2021 کاهش یافت، همچنان در تعدادی از مناقصات منطقه ای و ترتیبات عرضه مدت دار برای سال 2022 یک بن بست مشخص وجود داشت.

مناقصه واردات گالپ برای سال 2022 در دور دوم خود تا 26 نوامبر (6 آذر) پیشنهادات معتبری داشت و چندین شرکت برای تأمین حدود 50.000 تن از کل حجم رقابت کردند. توپراس هنوز محموله 5.000 – 10.000 تنی از پالایشگاه ازمیت خود را در مناقصه فروش نیمه اول سال 2022 نهایی نکرده بود؛ با برخی از تاجران که توقف قیمت را بطور بالقوه منجر به فروش بیشتر آن محموله می دانند، به توافق نرسیده بود.

پالایشگاه مصری EGPC مناقصه واردات ماه دسامبر خود را به اعطاء سه محموله ویتول با قیمت 22.47 دلار/ تن با تحویل در اسکندریه اختصاص داد، در حالی که سه محموله دیگر با قیمت 25 دلار/ تن به شرکت مصری Imex اعطاء شد.

قیمت جهانی قیر

بی ثباتی بازار قیر افریقا در پی نوسانات قیمت نفت خام

نوسانات قیمت نفت باعث بی ثباتی بازار قیر شد؛ اگرچه سطح تقاضا در بیشتر مناطق جنوب افریقا نسبتآ قوی باقی ماند. با افزایش فعالیت ساخت و سازی در پی شروع فصل خشک، حجم قابل توجهی محموله به مقصد غرب افریقا منتقل شد؛ در حالی که انتظار می رفت محموله فله دیگری در نیمه اول دسامبر به مومباسا در کنیا وارد شود.

با حاکم شدن فصل خشک در منطقه، میزان بارندگی در سراسر منطقه بسیار کم بود؛ این شرایط باعث افزایش فعالیت های ساخت و ساز جاده ای شد. قیمتهای وارداتی محموله ها با با کاهش پریمیوم HSFO مدیترانه کاهش یافت؛ اگرچه قیمتهای قطعی در بیشتر روزهای هفتۀ منتهی به 26 نوامبر (6 آذر) قبل از رکود دیرهنگام در معاملات آتی نفت خام در میان نگرانیهای جدید کووید-19 که فشار نزولی را به همراه داشت، در حال افزایش بودند.

درمورد قیمت فرآورده های نفتی نیز پریمیوم محموله صادراتی قیر اسپانیا و ساحل عاج به محموله های HSFO مدیترانه با 5 دلار کاهش به ترتیب به 5 و 95 دلار در هر تن فوب رسید. نرخ حمل و نقل نفتکشهای 5.000 تنی از تاراگونای اسپانیا به بنادر نیجریه با 5 دلار کاهش در هر تن، 145 – 155 دلار/ تن ارزیابی شد؛ در حالی که نرخ حمل و نقل از ابیجان در ساحل عاج به پایانه های نیجریه و غنا با 1-2 دلار کاهش، به ترتیب 40 – 43 و 26-29 دلار/ تن ارزیابی شدند.

Bitu اکسپرس 45.974 dwt در هفته منتهی به 26 نوامبر (6 آذر) در پایانه منطقه ای لومۀ توگو در حال تخلیه محموله بزرگ بود که در پایانه صادراتی Motor Oil Hellas در آگیو تئودوری یونان بارگیری شده بود. ویوکا 9.776 dwt پس از رسیدن به آنجا در 18 نوامبر (28 آبان) از کیپ تاون در افریقای جنوبی در لومه لنگر گرفت.

این نفتکش محموله ای را به کیپ تاون منتقل کرده بود اما با محموله تخلیه نشده بازگشت. همچنین سان بیاجیو 4.900 dwt در 25 نوامبر (25 آذر) پس از تخلیه دو بندری در تاکورادی غنا و دوالا در کامرون، به ابیجان بازگشت.

کاهش شدید قیر سنگاپور

قیمت قیر سنگاپور در این هفته با کاهش سرعت خرید منطقه ای برای دسامبر و همچنین عرضه فراوان کاهش بیشتری داشت. اکثر خریداران نیز نیازمندی های دسامبر خود را تأمین کرده اند. بسیاری از فروشندگان نیز همچنان مذاکرات برای معاملات اوایل ژانویه را آغاز نکرده اند.

معاملات اندونزی بین 425 – 430 دلار در هر تن فوب سنگاپور برای محموله هایی با تناژ بین 1.000 – 3.000 تن و بارگیری در دسامبر منعقد شد. دو محموله 3.000 تنی به ویتنام جنوبی با قیمت حدود 422 – 430 دلار در تن فوب منعقد شد، در حالی که محموله دیگری با 3.000 تن نیز به شمال ویتنام در سطوح مشابه منعقد شد.

ایده خرید از واردکنندگان ویتنامی و اندونزیایی در اوایل هفته بالاتر از 430 – 435 دلار در تن فوب بود که با پیشروی هفته در میان عرضه محموله های پایین تر از کره جنوبی به 420 – 430 دلار/ تن کاهش یافت. خریداران اندونزیایی نیز عجله ای برای تأمین امنیت محموله ها با الزامات دسامبر که عمدتآ برآورده شده بودند، نداشتند.

سایر شاخصهای فروش برای حجم دسامبر فوب سنگاپور بین 425 – 430 دلار در نوسان بود و برخی از فروشندگان پیش بینی می کردند که تقاضا در هفته های آینده پایین بماند. یکی از پالایشگاهها نیز حجم دسامبر خود را برای بارگیری در نیمه دوم دسامبر با قیمت 430 دلار در هر تن فوب ارائه کرد.

قیمت کامیونهای تانک سنگاپور در پالایشگاه سابق به 465 – 475 دلار/ تن کاهش یافت و برخی از فروشندگان قیمتهای پایین تری را برای جابجایی محموله ها پیشنهاد دادند. پیشنهادهای بالاتری نیز در اوایل هفته با قیمت 480 دلار/ تن مشاهده شد؛ اگرچه هیچ معامله ای در این سطح انجام نشد و خرید از مالزی کند بود.

بیشتر بخوانید : نرخ جهانی نفت ۹ آذر ۱۴۰۰

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

4 پاسخ
  1. محمود
    محمود گفته:

    جهت خرید و اطلاع از قیمت جهانی هر تن قیر و قیمت جهانی محصولات نفتی و فروش این شرکت بر اساس زیر قیمت جهانی با مشاورین فروش ما تماس حاصل فرمایید.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *