قیمت کود اوره جهانی

,
قیمت کود اوره جهانی

قیمت کود اوره جهانی به گزارش گروه تحلیلی بازار نفت و گاز بر اساس آمارها و تحلیل‌های موسسه آرگوس از بازار اوره جهانی، از نیمه دسامبر که بازار اوره عملاً تعطیل شد  و شاید بتوان این کاهش را به یک سقوط تشبیه کرد.

قیمت کود اوره جهانی

بالاترین در 24 ماه قبل کمترین در 24 ماه قبل نوسان قیمت قیمت هفته (تن)
$911.06 $204.41 (47.33 $) 586.36 $
نرخ جهانی بورس اوره

پیش بینی قیمت کود اوره جهانی

افزایش بیش از 5 درصدی یا بیشتر از آن قابل توجه می باشد. قیمت کودهای نیتروژنی به طور مستقیم با قیمت گاز طبیعی(متان) مربوط است. تولید یک تن کود آمونیاک بی آب به 33500 فوت مکعب گاز طبیعی نیاز دارد. این بیشتر هزینه های مربوط به تولید آمونیاک بی آب است که در کودهای نیتروژنی تاثیر گذار است.

بازار جهانی اوره در سال 2020 به حجم 187.8 میلیون تن رسید که ناشی از توسعه بخش کشاورزی، افزایش تقاضا برای کود، افزایش جمعیت، افزایش درآمد قابل تصرف، در دسترس بودن مواد اولیه برای تولید اوره و قیمت‌های پایین بود. با کمک افزایش تقاضا برای محصول در بخش کشاورزی برای تولید کود، انتظار می‌رود بازار شاهد رشد قیمت جهانی کود اوره در دوره پیش‌بینی 2022-2027 باشد که با رشد 2 درصدی نرخ رشد ترکیبی سالیانه، رشد می‌کند. پیش بینی می شود این بازار تا سال 2026 به 211.5 میلیون تن برسد. 

صنعت تولید کودهای شیمیایی در اروپا در ماه آینده تا حدودی خارج از خط تولید قرار خواهد گرفت زیرا قیمت کود های شیمیایی نتوانسته است همگام با قیمت گاز رشد یابد و در نتیجه تولید کنندگان  کود شیمیایی و اوره متحمل ضرر و زیان زیادی خواهند شد.  به گزارش تیم تحلیلی نفت و گاز و بر اساس اطلاعات منتشر شده ، تعطیلی های برنامه ریزی شده بیشتر پالایشگاه های لهستان لیتوانی و بخشی از واحد تولید کودهای شیمیایی شرکت Yara در نروژ،و برخی از تولیدکنندگان اتریشی شرکت Borealis مستقر در فرانسه ،اعلام نمودند که تعمیرات خود را در شروع ماه سپتامبر تا پایان این ماه  اجرا خواهند نمود و در حدود ۴۰۰ هزار تن از ظرفیت تولید کودهای شیمیایی در ماه از ظرفیت تولید کودهای شیمیایی در اروپا  همراه با   نیترات آمونیوم نیترات کلسیم و اوره کاسته خواهد شد.

شرکت تولید کودهای شیمیایی Yaraاعلام نموده که این شرکت قصد دارد تولید آمونیاک خود را تا ۳۵ درصد ظرفیت اسمی خود کاهش دهد. این تولید کننده اعلام نموده است که تولید به ۱.۹ میلیون تن در سال نیترات و ۱.۸ میلیون تن در سال  اوره محدود خواهد شد .هدف این شرکت این است که بعضی از واحد های  خود را با استفاده از آمونیاک وارداتی  مورد بهره‌برداری قرار دهد که  این کار می تواند تا حدی فشار موجود بر بازار  نیترات  را کاهش دهد.

 

در هفته منتهی به ۲۵ آگوست بازار اوره نسبتاً افزایشی بود. قیمت اوره پریل به صورت فله در منطقه بالتیک بدون تغییر باقی ماند ولی در چین افزایش قیمت داشت. قیمت اوره گرانول  به صورت فله ای در خاورمیانه، مصر ، بالتیک ،خلیج آمریکا و برزیل در هفته منتهی به ۲۵ آگوست نسبت به هفته منتهی به ۱۸ آگوست افزایش قیمت داشت ولی در جنوب شرق آسیا تغییر قیمت نداشت و در حوزه اقیانوس اطلس در فرانسه اندکی کاهش قیمت داشت . سولفات آمونیوم و نیترات آمونیوم در چین و برزیل کاهش قیمت داشتند.

سقوط ادامه‌دار قیمت کود اوره جهانی 

در هفته گذشته قیمت روز اوره جهانی که دومین هفته ژانویه بود انتظار می‌رفت به‌تدریج بازار رونق بگیرد ولی چنین نشد و رکود بیشتری بر بازار حکم‌فرما شد.درهرصورت سه عامل عرضه و تقاضا و قیمت، متغیرهای اصلی بازار هستند .درحالی‌که اوره در پایین‌ترین سطوح قیمتی قرار دارد قاعدتاً فعالان بازار باید از این فرصت استفاده نمایند .بتدریج تقاضاهای خرید روانه بازار گردد ولی به نظر می‌رسد که خریداران بازهم منتظر کاهش قیمت هستند حاضر نیستند باقیمت‌های فروشندگان کنار بیایند.

اختلاف ۱۰ تا ۵۰ دلاری در هرتن پیشنهاد‌های فروشندگان و تقاضاهای خریداران، افق روشنی از نزدیک شدن و تفاهم بر سر قیمت را نشان نمی‌دهد.به نظر می‌رسد حال و هوای تعطیلات و رخوت معمول در شروع سال میلادی که امسال به درازا کشیده است کماکان بر بازار حاکم است.

این وضعیت بخصوص در برزیل و ایالات‌متحده آمریکا مشهودتر و محسوس‌تر است.انتظار کاهش قیمت اوره در بازار آن‌چنان قوی و ماندگار شد که نهایتاً به وقوع پیوست.خریداران نظاره‌گر شاخص قیمت و منتظر کاهش هر چه بیشتر آن هستند و فروشندگان سعی می‌کنند عرضه را کاهش دهند تا تقاضا بیشتر شود و قیمت از سطوح قبلی بالاتر بیاید.

قیمت یک‌تن اوره برزیل با ترم تحویل CFR به ۷۰۰ دلار رسیده است،درحالی‌که در کابل دسامبر ۸۰۰ دلار بود و این در حالی است که تعداد معاملات در حد بسیار پایینی بود.در آمریکا اوضاع از این هم بدتر است. قیمت فروش اوره در این کشور بر اساس‌ترم تحویل فوب نیواورلئان به پایین‌ترین حد خود یعنی ۵۷۵ دلار در هر تن رسید که این قیمت از ماه سپتامبر تاکنون بی‌سابقه بوده است.

این قیمت معادل ۶۳۰ دلار در هر تن بر اساس‌ترم تحویل CFR خلیج آمریکاست.بدیهی است که این قیمت تنها براثر پرداخت هزینه حمل و بیمه و سایر هزینه‌های بندری است که فروشنده باید بپردازد و دلیلی بر گران شدن قیمت اوره نیست.در آسیا هم اوضاع قیمت جالب نیست و فروشندگان منتظر هستند تا خریداران بیشتری به بازار بیایند و شاید این خواسته آن‌ها با شروع فوریه تحقق یابد.

برای اطلاع از پیش بینی صادرات جهانی اوره کلیک کنید.

هزینه تولید بالاتر و قیمت اوره پایین‌تر

پیش بینی قیمت جهانی اوره تولیدکنندگان اوره در این روزها، با چندین مشکل مواجه هستند.

آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند انبارهای خود را که بعضاً برای ماه ژانویه پر نگه‌داشته بودند خالی کنند و به دست مشتریان برسانند.از سوی دیگر به دلیل بالاتر رفتن قیمت گاز هزینه‌های تولید جدید آن‌ها با توجه به افزایش مصرف گاز در این فصل بیشتر می‌شود .با توجه به کمبود تقاضا تولید با هزینه‌های بالا به‌صرفه نیست.

به همه این دردسرها شیوع بی‌سابقه ویروس کوید ۱۹ در غالب او میکرون را نیز باید اضافه نمود که هریک از این شرایط به‌تنهایی می‌تواند بازار را دچار رکود سازد.

شاید تنها نکته امیدبخش در این میان این باشد که کاهش بیشتر از این را نمی‌توان متصور بود .با ذوب شدن یخ‌های ژانویه، از نیمه‌های فوریه با نزدیک شدن فصل بهار فعالیت‌های کشاورزی آغاز می‌شود .شاید در آن روزها خرید اوره با چنین قیمت هوایی ممکن نباشد.

یک نگاه کلی به قیمت‌ها در مناطق مختلف وضعیت کاهش قیمتی را بهتر نشان می‌دهد. توضیح اینکه در هیچ‌یک از مناطق قیمت افزایشی نبوده است.در حوزه دریای سیاه قیمت هر تن اوره پریل به‌صورت فله از ۷۸۰ تا ۸۰۰ دلار در ۶ ژانویه به ۷۴۵ تا ۷۵۰ دلار رسیده است.در حوزه دریای بالتیک قیمت هر تن اوره پریل فله از ۷۸۰ تا ۸۰۵ به ۷۰۰ تا ۷۴۰ دلار رسیده است .

کاهش در حدود ۱۰۰ دلاری در هرات را باید سقوط قیمت تلقی نمود. در خاورمیانه از ۸۶۰ به ۷۷۰ دلار رسیده‌ایم که ۹۰ دلار کاهش نسبت به هفته اول ژانویه مشاهده می‌شود.در مناطقی همچون برزیل و مکزیک تفاوت قیمت‌های هفته اول و دوم ژانویه در حدود ۳۰ دلار است.

قیمت اوره گرانول نیز در تمام مناطق ذکرشده و همچنین مناطقی همچون جنوب شرق آسیا، چین، اندونزی، مالزی، نیجریه، خلیج امریکا، الجزایر، فرانسه، مصر و شمال افریقا، نیواورلئان، نسبت به هفته اول ژانویه کاهشی بوده و البته میزان کاهش قیمت در این مناطق نسبت به کاهش قیمت اوره پریل کمتر است.

در این شرایط قیمت گاز در حدود ۳۰ سنت نسبت به هفته اول ژانویه بیشتر شده است.قیمت سولفات آمونیوم در شمال غرب اروپا و کشورهای حوزه بالتیک نسبت به هفته اول ژانویه، افزایشی بوده است.در حوزه دریای سیاه و آلمان قیمت نیترات آمونیوم در حدود ۵ تا ۱۵ یورو در هر تن افزایشی بوده است.هزینه‌های حمل اوره بسته به کوچکی یا بزرگ بودن آن به مقاصد مختلف افزایش قیمت داشته است.همان‌گونه که از آمار فوق کاملاً مشخص است هزینه‌های تولید از قبیل گاز حمل‌ونقل افزایش و قیمت اغلب محصولات کاهشی بوده است.

برای اطلاع از چارت اوره جهانی کلیک کنید.

صادرات اوره ایران به بلژیک و ترکیه

یکی از مقاصد صادراتی ایران کشور بلژیک است که هر تن اوره ایران را باترم خرید FCA به قیمت ۷۸۵ یورو خریداری می‌کند.

اوره گرانول ایران مرغوبیت زیادی دارد و چند شرکت بزرگ در ایران نسبت به صادرات این محصول به کشورهای اروپایی ازجمله بلژیک و همچنین به ترکیه اقدام می‌کنند ترکیه یکی از مشتریان ثابت اوره گرانول ایران است.

قیمت اوره گرانول ایرانی عرضه‌شده به بازار ترکیه بر اساس‌ترم تحویل CFR بندرها ترکیه هرتن ۸۰۰ دلار بوده است.این قیمت در فرانسه بین ۸۰۰ تا ۸۱۵ دلار و در انگلستان به ۹۹۰ تا ۹۹۵ دلار نیز می‌رسد .خریداران محصولات ایران ممکن است بخشی از خرید خود از ایران را مجدداً به این مناطق صادر کنند.البته اوره گرانول ایران از نیمه‌های ماه دسامبر با کاهش قیمت مواجه شد و شرکت‌های عمده ایرانی سعی در انبار نمودن اوره و عرضه بین‌المللی آن باقیمت بالاتر در ماه‌های بهار و تابستان می‌نمایند.

چین نیز صادرات اوره خود را به دلیل محدودیت‌های ایجادشده از سوی دولت چین به حداقل رسانده و ممکن است اولین محموله صادراتی خود در سال جدید را روانه پاکستان نماید.در هندوستان و اندونزی که دو مشتری بزرگ اوره هستند اگر درنگ بیشتری در خرید صورت بگیرد ممکن است انبارهای اوره تا ماه مارس به پایین‌ترین حد موجودی خود برسند .

تقاضاهای کشور هندوستان ر حد و اندازه‌ای است که می‌تواند باعث بالاتر رفتن قیمت بشود بسیاری از کشورهای تولیدکننده چشم‌انتظار مشاهده آگهی‌های مناقصه شرکت‌های بزرگ هندی برای خرید اوره هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *