قیمت قیر به تحلیل آرگوس

,
قیمت قیر به تحلیل آرگوس

قیمت قیر به تحلیل آرگوس به نقل از بازار نفت و گاز ایران

قیمت محموله قیر نزولی شد

قیمت محموله قیر در هفته اول ژوئن در بازار قیر به میزان قابل توجهی کاهش یافت؛ به طوری که HSFO روتردام با افزایش شدید معاملات آتی نفت خام و قبل از ریزش قیمت ها در 1 ژوئن برابر با 11 خرداد عقب مانده بود.

قیمت کامیون ها در چندین بازار شمال غرب و مرکز اروپا افزایش داشت چرا که قیمت های ماهانه ژوئن در بازارهای کلیدی مانند فرانسه، آلمان و بنلوکس اعلام می شدند. از آنجایی که بارج های HSFO با ترم fob روتردام در ماه می در مقایسه با سطح میانگین آوریل، نزدیک به 40 دلار در تن رشد داشت و معاملات ماهانه عرضه را براساس قیمت های واردات HSFO بسیار بالاتر می برد.

ممنوعیت اتحادیه اروپا بر نفت روسیه هر چند با “استثنای موقت” برای مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک احتمالآ به حمایت مجدد از بهای نفت خام در آینده کمک کرده و همچنین عرضه نفت خام را به چند بازار کلیدی محدود می کند.

پالایشگاه های اروپایی معمولآ اکثرآ با واردات نفت خام روسیه از طریق خط لوله تغذیه می شوند. علاوه براین، آلمان متعهد شده است که تا پایان سال جاری واردات نفت خام روسیه از طریق خط لوله را متوقف کند که می تواند به شدت مصرف نفت پالایشگاه PCK در شمال شرق این کشور که بیشتر سهام آن متعلق به روسنفت است، را محدود کند.

پالایشگاه Leuna در شمال شرق آلمان که توسط توتال انرژیز اداره می شود با نفت خام روسیه از طریق خط لوله دروژبا تغذیه می شود. آمارهای اخیر نشان داد که این پالایشگاه 236.000 بشکه ای در روز با حدود 69 درصد از ظرفیت پالایشی خود کار می کند.

سایه کوتاه تقاضا بر سر مدیترانه

در جدیدترین اخبار قیمت قیر تقاضای منطقه ای در این زمان از سال ضعیف بود؛ اگرچه شایعات پراکنده ای از افزایش فعالیت و نیاز در بازارهایی همانند ایتالیا، ترکیه، الجزایر و بویژه مصر وجود داشت. تأمین کنندگان در منطقه منتظر دریافت مناقصه دوم پالایشگاه دولتی EGCP مصر برای واردات در ژوئن بودند که طی آن، این شرکت شش محموله 6.000-5.000 تنی به اسکندریه را عرضه می کرد.

این مناقصه کل نیازهای وارداتی این پالایشگاه در ماه را به 12 محموله یا حدود 60.000 تن می رساند؛ در حالی که در آوریل یا می، هیچ محموله ای وجود نداشت اگرچه مسائل لجستیکی ممکن است معاملات در پایانه اسکندریه را محدود کند.

اگرچه جریان معاملاتی بسیار کمتر از معمول بودند، اما بیشتر محموله ها یا به بنادر الجزایر می رفت و یا برای تحویل در ژوئن صادر می شوند. قیمت محموله های مستقیم در سه روز اول از هفته اول ژوئن اندکی کاهش یافت؛

به طوری که حداکثر تفاوت تفاوت های محموله قیر مدیترانه و HSFO مدیترانه در معاملات نقدی ثابت ماندند. تنها صادرات اسپانیا با پرمیوم 3-2 دلار در تن fob برای محموله های HSFO منطقه ای قوی تر بود.

مزیت جغرافیایی صادرکنندگان اسپانیایی برای صادرات به مراکش، غرب افریقا، شمال اروپا و امریکا بعنوان یک فاکتور متمایزکننده از سایر نقاط صادراتی در مرکز و شرق مدیترانه محسوب می شود؛

به طوری که صادرات ایتالیا، یونان و ترکیه به ترتیب به تخفیف 15، 10 و 15-10 دلاری برای محموله هایHSFO با ترم fob مدیترانه بدون تغییر ارزیابی شد. افزایش اسپرد بین محموله های HSFO مدیترانه با ترم fob مدیترانه و روتردام به نفع محموله های روتردام دیده می شود که از اقتصاد در انتقال محموله ها از دریای مدیترانه به شمال غرب اروپا حمایت می کند؛ اگرچه روند چنین جریان هایی در هفته های اخیر تثبیت شده است.

نوسانات قیر افریقا

قیمت قیر افریقا به دلیل افزایش قیمت در واردات کالا و تضعیف رند در برابر دلار امریکا روند صعودی داشت؛ در حالی که ارزش واردات عرب و شرق افریقا تغییر چندانی نداشت. حجم قابل توجهی از محموله ها به بنادر افریقای جنوبی راه پیدا کرده بود و نگرانی های گسترده ای را ایجاد کرد که فضای مخازن برای تأمین حجم مورد نیاز در آوریل، با وجود کاهش تقاضای فصلی بویژه در خود افریقای جنوبی کافی نیست.

نوسان بازار نفت مدیترانه در سایه درگیری ها در اوکراین

نوسان بازار نفت مدیترانه در سایه درگیری ها در اوکراین

جوّ روانی بازار سنگاپور

قیمت قیر به تحلیل آرگوس در سنگاپور تا نزدیک به شکستن مرز روانی 600 دلاری در هر تن fob رسیدند و با توجه به محدود ماندن عرضه، رکورد جدیدی را در 8 سال گذشته به ثبت رساندند. انتظار می رود پالایشگاه های کلیدی محدودیت های تولید را با توجه به حاشیه های بالای HSFO و گازوئیل حفظ کنند.

چندین معامله برای بارگیری در نیمه دوم ژوئن و جولای با قیمت 581، 584، 594 دلار در هر تن fob سنگاپور منعقد شد. یک محموله هم برای بارگیری در اواسط ژوئن به قیمت 595 دلار در تن داد و ستد شد.

پیشنهادات برای بارگیری در نیمه دوم ژوئن و ژوئیه عمدتآ بین 600-590 دلار در تن بود که با پیشنهادات 590-580 دلار به ازای هر تن مواجه شد. ترافیگورا یک محموله 7.000 تنی پیشنهاد داد که در 7-1 جولای برابر با 16-10 تیر با قیمت 605-600 دلار در تن fob سنگاپور در بازارهای آزاد آرگوس (AOM) بارگیری شود.

تولید همچنان از پالایشگاه های کلیدی در سنگاپور محدود است که باعث کاهش حجم معاملات نقدی می شود. از طرفی، قیمت محموله های آبی را نیز تحت تأثیر قرار داده و فشار صعودی بر بازار اعمال می کند.

چشم انداز قیر در سایه جنگ اوکراین

بهبود بازار چین پس از قرنطینه

افزایش قیمت داخلی قیر که از یک ماه پیش در بزرگترین بازار وارداتی چین آغاز شد، نشانه هایی از افزایش بیشتر در اوایل این هفته بود چون که با پایان قرنطیه کووید-19 در شانگهای، انتظار می رفت که فعالیت ها در بازار چین روند صعودی به خود بگیرد.

قیمت محموله های منطقه ای تحویل درب کارخانه (ایکس ورک) این هفته در شرق و جنوب چین در مقایسه با 4.640 و 4.605 یوان هفته گذشته، به ترتیب به 4.790 و 4.760 یوان در هر تن افزایش یافت.

تقاضای واردات سنتی چین در این دو منطقه متمرکز است اما نشانه هایی از افزایش مصرف در داخل کشور، دورنمای انتقال محموله های محدود به این مناطق را گسترش می دهد که متعاقبآ قیمت های ثابت را مناطق واردکنندۀ کشور حفظ می کند.

قیمت های منطقه ای با تحویل درب کارخانه (ایکس ورک) در جنوب غربی چین به 5.000 یوان در تن رسید. دست کم دو محمولۀ فوری از کره جنوبی با بارگیری در ژوئن با ترم cfr به شرق چین با قیمت 640-620 دلار در تن در اوایل این هفته فروخته شد.

افزایش قیر سنگاپور و اتخاذ مواضع ثابت

افزایش قیر سنگاپور و اتخاذ مواضع ثابت

قیمت قیر + فراورده های نفتی

ریزش قیمت قیر ایران

قیمت ها در این هفته کاهش بیشتری داشت، در حالی که فعالیت های معاملاتی ضعیف باقی ماندند. خریداران خریدهای خود را بر یک مبنای ضروری با تحویل فوری محدود کردند؛ با اینکه آشفتگی اقتصاد کلان همچنان چشم انداز بازار را تحت تأثیر خود داشت.

محموله های فله نیز این هفته کاهش داشتند و با قیمت 379-385 دلار در تن fob بندرعباس معامله شدند و برخی از پیشنهادات همچنان بین 405-390 دلار در تن fob بودند. در این هفته هیچ محموله جدیدی با ترم fob بندر امام خمینی ارائه نشد.

صادرات به پاکستان با ثبات قیمت محموله های فله که در این هفته بین 110.000-108.000 ریال به ازای هر کیلوگرم فروخته می شد، ثابت بود.

یکی از تأمین کنندگان دو محموله فله با حجم 10.000 تن VG40/VG30 و گرید pen 70/60 را به قیمت 383-379 دلار در هر تن fob بندرعباس به هند و امارات متحده عربی برای تحویل فوری 10 روزه با پرداخت نقدی فروخت.

در مجموع 12.000 تن محموله فله به قیمت 382 دلار در تن fob بندرعباس با تحویل فوری به امارات فروخته شد. چند محموله درام کوچک هم به قیمت 465-445 دلار در تن fob به تانزانیا، سومالی، ویتنام و هند فروخته شد.

در مجموع، محموله درام 2.000 تنی گرید pen 70/60 به قیمت 460 دلار در تن fob با تحویل 15 روزه به افریقا فروخته شد. تقاضا برای کیسه های جامبوبگ از جنوب شرق آسیا افزایش یافت؛ در حالی که محموله های کوچک به قیمت 440-430 دلار در هر تن fob به تایلند با تحویل فوری فروخته شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *