افزایش تقاضا بازار نفت در آخر سال 1400

, ,
تقاضا بازار نفت آسیا

بازار نفت آسیا اقیانوسیه و خلیج‌فارس به گزارش بازار نفت و گاز ایران در سه ماه اخر سال روبه افزایش است. به گزارش خبرگزاری پلتس اعلام کرد که بخش زیادی از افزایش تقاضای نفت جهان در سه ماه پایانی امسال، به آسیا، به‌ویژه چین، اختصاص می‌یابد.

افزایش تقاضا بازار نفت آسیا

معاملات روز ۱۶ دسامبر مصادف با پنجشنبه ۲۵ آذر، از ثبات نسبی برخوردار بود که دلیل آن تقاضای زیاد از سوی غرب بود. به گزارش تیم تحلیلی نفت و گاز و بر اساس مستندات موجود از سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر بنزین این کشور تا تاریخ ۱۰ دسامبر به ۲۱۸.۵۹ میلیون بشکه رسیدکه ۶ درصد پایین‌تر از حد متوسط ذخایر آمریکاست.

از ماه مارس تاکنون هیچ‌گاه ذخایر نفتی تا این حد کاهش نیافته بود. سازمان انرژی امریکا اعلام نموده است که به‌زودی ۴۰۰ هزار بشکه به حجم ذخایر افزوده خواهد شد. نیاز روزانه آمریکا در ۶ هفته گذشته ۹.۴۷ میلیون بشکه بوده که ۶ درصد بیشتر از متوسط نیاز ۵ سال اخیر بوده است و این نیاز بیشتر، تأثیر خود را بر بازار آسیا اقیانوسیه و ثبات بیشتر این بازار بنزین نیز داشته است.

یک تقاضای ۲۰۰ هزار بشکه‌ای شرکت Pertamina اندونزی برای بنزین با اکتان ۸۸ و با شرایط حمل از پایانه‌های سنگاپور، مالزی، کریمان، در تاریخ ۲ تا ۴ ژانویه و همچنین خرید دو محموله سنگین ۵۰۰ هزار بشکه‌ای آن شرکت با شرایط مشابه حمل و زمان بارگیری ۴ تا ۶ ژانویه و یا ۱۵ تا ۲۵ ژانویه در حمایت از بازار بی‌تأثیر نبوده است.

در عرصه معاملات منطقه آسیا اقیانوسیه همچنین می‌توان به عرضه محموله ۱۰ هزارتنی بنزین با اکتان ۸۳.۵ برای بارگیری در تاریخ ۳۰ تا ۳۱ دسامبر از بندرها سواحل غربی هند Jetty، یا NPPG و یا بمبئی اشاره نمود.

در معاملات روز ۱۶ دسامبر، قیمت هر بشکه بنزین با اکتان ۹۷ برای تحویل بر روی عرشه کشتی در پایانه سنگاپور ۸۸.۵۷ دلار و قیمت هر بشکه بنزین با اکتان ۹۵ هر بشکه ۸۷.۵۲ دلار بوده است. بنزین‌های با اکتان ۹۱ و ۹۲ نیز باقیمت ۸۵ و ۸۶ دلار در هر بشکه معامله شدند.

رقابت پروپان و نفتا ادامه دارد

معاملات نفتا در این روز برای فروش نفتا در نیمه اول فوریه بود. این به آن معناست که خریداران، نیازهای ماه ژانویه خود را خریداری کرده‌اند و آنچه اکنون مورد معامله قرار می‌گیرد ادامه همان معاملات است که در نیمه اول و یا نیمه دوم فوریه قراراست حمل گردد. شرکت فرآورده‌های شیمیایی اتیلنی Asahi وابسته به گروه میتسوبیشی ژاپن، اقدام به خرید نفتا با ۷۰ درصد پارافین برای تحویل در نیمه اول ماه فوریه ۲۰۲۲ نموده است که حق بیمه آن ۹.۵۰ دلار در هر تن بوده است.

قیمت این محموله ۴۵ روز قبل از تاریخ دقیق حمل مشخص خواهد شد. شرکت مواد شیمیایی میتسوئی ژاپن نیز محموله‌ای با ۷۵ درصد پارافین برای تحویل از ۳۰ ژانویه تا ۱۰ فوریه سال ۲۰۲۲ خریداری نموده است که تقریباً شرایطی مشابه با خرید شرکت Asahi دارد.

شرکت دیگری که در معاملات روز ۲۵ آذر اقدام به خرید نفتا نموده است شرکت Lotte کره جنوبی است که نفتای با پارافین ۷۰ درصد موردنیاز خود را برای تحویل در نیمه دوم ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی خریداری نموده است.

بازار نفتا در روز ۱۶ دسامبر به دلیل کمبود تقاضاهای اولفین ضعیف‌تر از روزهای قبل بود ولی دلیل اصلی افت مجدد تقاضای نفتا، کاهش مجدد قیمت پروپان است که رقیب اصلی نفتا در بازار است و به‌ محض اینکه قیمت پروپان و گاز مایع کاهش می‌یابد تقاضا برای خرید نفتا کم می‌شود زیرا همان‌گونه که قبلاً چمکررا در گزارشات گروه تحلیلی نفت و گاز ذکر گردیده است.

قیمت پروپان گاه تا ۹۰ درصد قیمت نفت است و خریداران در چنین شرایطی که پروپان افت قیمت دارد نفت‌های کمتری خرید می‌کنند و رقابت این دو محصول در بسیاری از ایام سال ادامه دارد و البته زمانی که متقاضیان پروپان زیاد می‌شوند و قیمت آن بالا می‌رود، قیمت نفتا اوج می‌گیرد. قیمت هر بشکه نفتا در پایانه سنگاپور ۷۸.۶۵ دلار و قیمت هر تن آن در خلیج‌ فارس ۶۷۳ دلار بوده است.

رقابت پروپان و نفتا ادامه دارد

رقابت پروپان و نفتا ادامه دارد-بازار نفت و گاز

بازار گازوئیل و سوخت‌های دریایی خوب است

سازمان بهداشت جهانی طی اطلاعیه‌های مکرری بر خطرناک بودن سویه او میکرون تأکید می‌ورزد ولی آنچه اکنون مشخص گردیده بیشتر مربوط به‌سرعت تهاجم این بیماری است و شواهد معتبری در خصوص کشنده بودن این بیماری ارائه نشده است.

اگرچه برخی محدودیت‌های اجتماعی مجدداً در بعضی از کشورها اعمال گردیده که تا حدودی بر روی صنعت هوایی و گردشگری تأثیرگذار بوده است و تقاضای سوخت جت را کمتر از ماه نوامبر و حتی کمتر از دهه اول دسامبر نموده است ولی زمستانی شدن و سرد شدن نیز در کاهش تقاضای هوایی کاهش گردشگری بی‌تأثیر نبوده است درهرصورت تاکنون او میکرون نتوانسته بر روی میزان تقاضای گازوئیل تأثیری بگذارد اگرچه فعالان بازار معتقد هستند که به‌تدریج کاهش تقاضا به سراغ گازوئیل نیز خواهد آمد.

شرکت نفت کویت برای اولین بار پس از دو ماه یک محموله سوخت ۸۰ هزارتنی سوخت شناورهای دریایی به بازار عرضه نمود.

بیشتر بخوانید:تحلیل نفت در بازار امروز

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *