قیمت جهانی اوره + ۱۷ فوریه

,
قیمت جهانی اوره

نقل بازار نفت و گاز ایران  به تحلیل آرگوس از بازار  قیمت جهانی اوره در روز ۱۷ فوریه

اندونزی اوره پریل خود را به قیمت ۵۸۱دلار در هر تن به‌صورت فوب به یک فعال بازار به فروش رسانده است.

اوره برزیل و مکزیک نیز باقیمت ۵۵۰ دلار در هر تن به فروش رسید آخرین قیمت اوره صادراتی ایران در محدوده قیمتی 290 تا 310 دلار در هر تن گزارش شده است و طی روزهای گذشته این نرخ نرخی با ثبات بوده است.

کاهش مستمر و طولانی  قیمت اوره

بررسی بازار اوره جهانی سال ۲۰۲۲ در این هفته قیمت جهانی اوره بازهم کاهش یافت زیرا بازار جهانی قیمت‌های پایین‌تری را تجربه کرد که توسط دو کشور هندوستان و برزیل بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ دلار در هر تن تثبیت گردید.

اکنون کاملاً واضح است که بازار به مرحله‌ای نرسیده است که بتواند خریداران را ترغیب به خرید نماید و موج جدید خرید در بازار را شاهد باشیم. میزان نقدینگی در بازار پایین است و بیشترین معاملات در این هفته در شمال و جنوب شرق آسیا انجام شده است.

اندونزی اوره پریل خود را به قیمت ۵۸۱دلار در هر تن به‌صورت فوب به یک فعال بازار به فروش رسانده است.

این کشور همچنین میزان اندکی اوره تریل و گرانول خود را به قیمت ۶۰۰ دلار در هر تن به دو کشور ویتنام و تایوان به فروش رسانده است. در بازار آمریکا معاملات انجام شده تعداد کمی بود و اوره برزیل و مکزیک نیز باقیمت ۵۵۰ دلار در هر تن به فروش رسید و اوره آمریکا نیز بر اساس‌ترم تحویلCFR زیر ۶۰۰ دلار معامله شد.

اوره پریل بر اساس‌ترم فوب دریای بالتیک در روز ۱۷ فوریه مصادف با ۲۸ بهمن بین ۵۱۰ تا ۵۹۵ دلار معامله گردید درحالی‌که قیمت این کالا در روز ۱۰ فوریه مصادف با ۲۱ بهمن ۵۱۸ تا ۵۲۵ دلار بود و تنها کالایی که در طی هفته گذشته افزایش قیمت داشت اوره پریل حوزه دریای بالتیک بود. قیمت این کالا بر اساس‌ترم تحویل فوب چین ۵۸۰ تا ۶۰۰ دلار بود که نسبت به ۱۰ فوریه کاهش قیمت داشت.

در روز ۱۰ فوریه قیمت هر تن اوره پریل برای تحویل بر روی عرشه کشتی در چین ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار بود. اوره گرانول در کلیه مبادی خاورمیانه مصر حوزه دریای بالتیک خلیج آمریکا جنوب شرق آسیا برزیل و فرانسه کاهش قیمت داشت.

تحلیل بالا رفتن قیمت‌ اوره صادراتی در ایران

سقوط قیمت جهانی اوره به زیر ۵۰۰دلار 

اگرچه قیمت جهانی اوره در نقاط مختلف جهان‌بین ۵۲۰ تا ۶۵۰ دلار بسته به نوع تحویل و فاصله کشور تولیدکننده تا کشور مصرف‌کننده تغییر می‌کند اما تاکنون سابقه نداشته است که قیمت اوره زیر ۵۰۰ دلار برسد و اگرچه هنوز در بسیاری از نقاط قیمت بالاتر از ۵۰۰ دلار است ولی یکی از فعالان بازار در هفته گذشته هر تن اوره را باقیمت ۴۹۵ دلار و بر اساس تحویل بر روی عرشه کشتی درPoti به فروش رساند این در حالی است که در بندرBatomi قیمت هر تن اوره گرانول برای تحویل به اروپا تا  ۵۲۰ دلار رسید. تولید اوره در اوکراین در هفته گذشته در پایین‌ترین حد خود قرار داشت که به دلیل هزینه زیاد تولید بود که در حدود ۷۰۰ دلار برای تهیه هر تن اوره باید هزینه می‌شد و این هزینه در بازار کساد و بی‌رونق اوره هزینه بسیار بالایی است که موسسه آرگوس آن را برای تولید هر تن اوره در اوکراین برآورد نموده است و مسلماً تا زمانی که هزینه تولید در این کشور تا این حد بالا باشد به‌عنوان یک مانع در صادرات  اوکراین خواهد بود.

سقوط قیمت به زیر ۵۰۰دلار در بعضی از بندرها

بالاترین سطح قیمت اوره در روز۱۷مارس

تخلیه سریع محمولات صادراتی اوره  ایران در ترکیه

در ترکیه واردات اوره از ایران به‌گونه‌ای بود که فروشندگان ایرانی ترجیح می‌دادند که محصول خود را سریعاً تخلیه نموده تا هرچه زودتر از بندرها خارج شوند و به این منظور حاضر بودند که حتی با اعمال تخفیف سریعاً هزینه لازم را از خریداران دریافت نموده و معامله را مختومه نمایند و درحالی‌که در شروع هفته قیمت هر تن اوره ایرانی ۵۸۲ دلار بود تا پایان هفته فروشندگان حاضر شدند حتی باقیمت ۵۲۰ دلار کالا را تحویل نمایند منوط به اینکه که انتظار زیادی برای تخلیه نکشند و بتوانند محموله خود را سریعاً به انبارهای گمرک  ترکیه تحویل دهند. فروشندگانی از کشورهای دیگر قصد داشتند که اوره خود را در ترکیه باقیمت ۵۶۰ دلار به فروش برسانند که با توجه به قیمت‌های مناسب اوره ایران ،بسیاری از فروشندگان سایر کشورها،موفق به فروش کالای خود نشدند و شاید تدبیر فروشندگان ایرانی در انطباق و همسو شدن با بازار و فروش سریع اوره باقیمت‌های پایین‌تر تا حدودی به نفع آن‌ها تمام‌شده باشد.

قیمت اوره عرضه‌شده از سوی پتروشیمی شپدیس ، پتروشیمی شیراز ،و پتروشیمی کرمانشاه از قرار هر تن ۵۲۵ دلار و قیمت یک شرکت ایرانی دیگر نیز در حدود ۵۰۰ دلار بود و خریداران ترکیه  به دنبال قیمت‌های پایین‌تر از ۵۰۰ دلار بودند.

میانگین نرخ اوره جهانی در سال ۱۴۰۱

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *