تحلیل بازار روغن پایه از نگاه آرگوس

,
 تحلیل بازار روغن پایه

تحلیل بازار روغن پایه به گزارش گروه تحلیلی بازار نفت و گاز:

همکارانی که مایل به خرید نشریات پلتس، آرگوس و آیسیس هستند لطفا به ایمیل iroilmarket2@gmail.com پیام ارسال کنید.

افزایش تقاضای فصلی روغن های پایه سنگین

بازار روغن پایه آسیا اقیانوسیه و خلیج فارس در روز ۶ ماه می مصادف با ۱۶ اردیبهشت با توجه به عرضه و تقاضا ثابت بود. گفته می شود که افزایش عرضه در روز های آتی اتفاق خواهد افتاد و به همین دلیل قیمت روغن های پایه کمی کاهش یافت.

تمایل به خرید کماکان بالا خواهد بود بخصوص تمایل به خرید روغن های پایه سنگین با توجه به نیاز فصل، بیشتر خواهد بود. معمولا در فصول گرمتر سال، روغن های سنگین با توجه به مقاومتی که در برابر حرارت دارند مصرف بیشتری دارند در فصول سرد نیز با توجه به گرانروی و سنگینی روغن های پایه سنگین، مصرف آنها کاهش می یابد. از سوی دیگر با توجه به اینکه در حال حاضر ثبات قیمتی وجود دارد خریداران تمایل به جبران کسری موجودی و پر نمودن انبار های خالی خود را دارند و فرصت ثبات قیمت ها را موقعیت مناسبی برای خرید می دانند.

بازار روغن پایه در خاورمیانه

ثبات صادرات روغن‌ پایه در اروپا

در تحلیل آرگوس از بازار جهانی روغن‌ پایه در هفته‌ای که گذشت صادرات هر سه گروه روغن‌ پایه از بندر های اروپا، حوزه دریای سیاه و حوزه دریای بالتیک با ثبات بود. البته هنوز میزان صادرات به مرز مورد قبول و معمول نرسیده، معاملات به‌ کندی صورت می‌ گیرد و تقاضای زیادی هم وجود ندارد.

ضمن اینکه دسترسی به انواع روغن نیز به‌ سادگی میسر نشده است، زمان بیشتری لازم است تا فضای مناسب برای خریدهای بزرگ‌ تر و رونق بیشتر بازار فراهم گردد. ارزیابی‌ ها نشان می‌ دهد که دو نوع روغن اصلی گروه اول یعنی روغن‌ های SN150 و SN500 در این هفته تغییر قیمت نداشتند. در حالی‌ که برایت استاک (bright stock) در هر تن بر اساس‌ ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در شمال غرب اروپا ۵۰ یورو کاهش داشته است.

قیمت یک محموله ۲۰۰ تنی برایت استاک، برای تحویل بر روی کامیون یا کشتی در منطقه روتردام از قرار هر تن ۱۲۲۵ دلار بوده است. روغن‌ های گروه دوم نیز با ثبات بوده‌ اند به‌ عنوان‌ مثال روغن گروه دوم با نام N150 هر تن ۱۱۲۰ تا ۱۱۸۰ یورو معامله‌ شده است، روغن ۲۰۰ از همین گروه بین ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ یورو معامله گردیده است که این قیمت‌ ها نسبت به ۴ هفته پیش تغییر چندانی نداشته‌ اند.

در روغن‌ های پایه گروه سوم نیز ثبات قیمتی را شاهد بودیم اگرچه گمانه‌ زنی‌ هایی مبنی بر نوسانات قیمتی اعلام گردید.

صادرات روغن‌پایه

ثبات قیمت روغن های گروه اول در شمال شرق آسیا

قیمت روغن های پایه گروه اول در شمال شرق آسیا با ثبات بود و افزایش یا کاهشی نسبت به هفته قبل نداشت ولی روغن های گروه دوم در این منطقه با افزایش ۱۰ دلاری همراه بودند. در هندوستان و امارات برایت استاک ۲۰ دلار افزایش قیمت نسبت به هفته قبل داشت. روغن های گروه دوم و سوم در این منطقه تغییری نداشتند.

قیمت روغن های پایه در آسیا اقیانوسیه بیشتر شده است ولی شیب صعودی قیمت تا حدودی کاهش خواهد یافت زیرا کمبود عرضه با تولید بیشتر ممکن است در روز های آینده جبران شود. البته تقاضا برای خرید در این فصل به خصوص برای روغن هایی با درجات سنگین به صورت طبیعی بالاتر از سایرفصول سال است و خریداران روغن پایه که تجربه کمبود عرضه در این فصول را در سال های گذشته دارند سعی در ذخیره نمودن روغن و پرنمودن موجودی انبار های خود در این فصل را دارند تا نگرانی از بابت تامین کالا در اثر کاهش عرضه نداشته باشند.

در روز ۶ ماه می برابر با ۱۶ اردیبهشت قیمت ها در آسیا اقیانوسیه برای روغن های گروه اول SN150 و SN500 افزایش یافت. در پایانه سنگاپور که عمده ترین مرکز توزیع فراورده های نفتی از جمله روغن می باشد قیمت هر بشکه از روغن های مذکور بر اساس تحویل در کنار مخزن (Ex tank) نگهداری با ۱۰ دلار افزایش در هر تن همراه بود. روغن های N150 و N500 از گروه دوم نیز ۱۰ دلار افزایش بر اساس ترم تحویل فوب آسیا داشتند.

نگاهی به تغییرات قیمت روغن‌پایه در مناطق مختلف جهان

ثبات قیمت روغن های گروه اول  در شمال شرق آسیا

ثبات قیمت روغن های گروه اول در شمال شرق آسیا

عرضه روغن پایه

تحلیل بازار روغن پایه در آخر سال 2021

آیا می دانید چگونه می توان قیمت جهانی محصولات مشابه روغن های پایه بکر یا روغن های پایه بازیافتی را تعیین کرد؟ و اینکه چه عواملی ممکن است این فرآیند و قیمت گذاری روغن پایه را تغییر دهد؟ آیا این عوامل و تغییرات قیمت جهانی تاثیر مستقیمی بر قیمت روغن پایه بازیافتی دارد؟

اطلاع از آخرین قیمت روغن پایه و سایر محصولات نفتی 

مهمترین و اصلی ترین عامل تغییر قیمت روغن پایه، روغن پایه sn500 و فرآورده های پتروشیمی مربوط به قیمت جهانی نفت خام است، به طوری که تغییر جزئی قیمت نفت خام تأثیر مستقیمی بر قیمت سایر موارد دارد.

برای خرید روغن موتور و بهترین روغن پایه باید لیستی از شرکت ها یا پالایشگاه های روغن داشته باشید.

بهترین راه برای دسترسی آسان به قیمت محصول مورد نیاز و روغن های پایه استفاده از نشریه آرگوس است. این نشریه معتبر قیمت های جهانی را به صورت روزانه اعلام می کند. برای خرید نشریه آرگوس می توانید با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید: افزایش تقاضا روغن‌پایه جهانی

بیشتر بخوانید: قیمت جهانی اوره

وضعیت بازار نفت آسیا

تحلیل موسسه ICIS از بازار روغن پایه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *